Pages

Tuesday, October 6, 2009

diari..minggu kedua di Jordan

assalamualaikum...hari ini 5 Oktober 2009-jam 10.35 malam..anak2 dah selamat tidur..my hubby? uish..dah selamat jugak..tapi dengan pesanan kejut abg semula..nak study utk kelas esok...ummi? apalagi..huhu tak perlu diucapkan..

apa nak cerita yeyr..dah tulis kat atas tuh..minggu kedua kami berada di sini adalah minggu yang paling sedih kami alami..kenapa yer?

pertamanya..raya dah makin dekat...musytag ( rindu ) Malayzia..huhu..rindu semua orang kat Malaysia..esp my lovely family..internet tak masuk lagi..line tepon , mahal nak call..barang2 umah banyak lagi tak beli..langsir baru jer pasang..

seterusnya..anak tuan rumah yang berusia 22 tahun, lelaki..tegur my hubby..katanya anak2 kami bising sangat..dia kata nanti kalu student lain masuk ( blok di sebelah bangunan kami adalah blok asrama )dia tidak akan bertanggungjawab sekiranya ada pelajar yang komen anak2 kami bising...

hm..sedihnya hati dengar..semua perasaan bercampur baur..sedih+tensen+takut+bengang= nak cari rumah lain!!!! huhu..timbul rasa tidak selesa di hati kami sekeluarga..anak2 ku yang tengah membuas tuh mana tahu duduk diam..berlari ke sana dan ke mari...sampaikan anak2 ummi ini selalu dilarang berbuat bising,terfikir di kepala ummi,kesiannya anak2 ummi dimarah selalu...tapi dalam masa yang sama, kalaulah kami dihalau kerana anak2 bising, macamana?huhu
Hanya pada Allah tempat kami mengadu.."Ya Allah, bantulan dan permudahkanlah urusan hambaMu ini..lembutkanlah hati mereka Ya Allah."

sehinggakan pada satu hari, kami nak pasang langsir, jadi kenalah gerudi simennya untuk letak besi langsirnya..jam pada masa tu menunjukkan 6.40 petang, time nak berbuka dah...memanglah agak bising..boleh dia marah kat my hubby, katanya dia nak tidur, dan jangan bising..huhu pelik betul..dan my hubbynya dengan segera menghentikan penggerudian itu.Tapi..malamnya selepas terawikh, my hubby sambung semula kerja yang terbantut tadi..hehehe...keluar anak dia tuh, tak blh nak duduk rumah..yerlah kami nak pasang langsir, kenalah gerudi simennya...

tapi itu cerita sedih dulu..sekarang..alhamdulillah..
2 hari selepas itu, my hubby gi jumpa ummuqusoi tuh..(anak dia namanya Qusoi ).. alhamdulillah, mmg stail arab, anak2 kecik dia siap peluk dan cium kepalanya..sejuk mata ummi memandang... rupanya Qusoi anak tunggal dan tak pernah ada family duk bangunan nih..so mmglah dia rasa tidak selesa pada awalnya..namun setelah sekian lama, alhamdulillah kembali ke normal..
dan 3 hari selepas tuh, ummuqusoi datang ke rumah kami buat pertama kalinya..fuh berdebar tahap maksima dibuatnya.. nak speaking arabic, ummi tahu sikit2 jer.. mulalah cakap dengan menggunakan isyarat tangan..huhu.Mujurlah ummuqusoi boleh speaking English..maka campurlah bahasa kami..Alhamdulillah.. syukur pada Mu Ya Allah ..Sungguh Kau Maha Penyayang ...

Minggu ni jugak Kak Jannah dan adik Faseh demam..dua2 nya muntah dan panas badan.. susahnya hati ummi..namun alhamdulillah..anak2 ummi ni kuat antibodi badannya..demam tak lama.

Di malam syahdu doaku...
"Ya Allah, Kau ampunilah dosa2 suamiku tersayang, permudahkanlah urursannya dalam mencari ilmuMu di bumi yang penuh berkat ini..berilah dia kesihatan,ketabahan dan ketenangan Ya Allah...
Ya Allah ampunilah dosa2ku..permudahkanlah urusan kami,kuatkanlah semangat kami menghadapi hidup ini...
Ya Allah..lembutkanlah hati anak2 ku..jadikanlah mereka mendengar kata kami dan menjadi penyejuk hati kami...
Ya Allah...ampunilah dosa ibubapa kami, adik beradik kami, sahabat handai kami, jiran tetangga kami dan semua orang2 Islam..
Ya Allah..berilah ketenangan dan ketabahan kepada keluarga kami dalam menghadapi kehidupan ini..Engkau rahmatilah dan berkatilah kehidupan keluarga kami..mak ayah,kak nor, kak lah, kak nah, kak mizan, yah, ayu, dan keluarga mereka,cu eda , mira...berilah mereka kekuatan Ya Allah..
Rahmatilah ma abah, abg rd, yie, amy, adah dan adik...Engkau permudahkanlah urusan ma abah menunaikan haji pada tahun hadapan..."
amin ya rabbal alamin..perkenankanlah permintaan hambaMu ini..Sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, Maha Penyayang lagi Maha Pengasihani...


4 comments:

NzA said...

Sedihkn kalu asyik kena sound cam gitu. Duduk lak tmpt org. Budk2 espclly lelaki mmg le nakal ckit. Apapn bykkn brsabar. Allah akn makbulkn doa2 org yg sabar.

UmiIzz said...

Sabarlah.. ada sesuatu menanti untuk orang2 yang bersabar...

ummu faqeh said...

terimakasih ummidanish..yer betul sengsangat..memang amat2 memerlukan kesabaran yang tinggi.. saya juga mendokan ummidanish diberi ketenangan dan ketabahan menghadapi apa jua musibah yang melanda..hilangkan kerisauan anda dengan mendekatkan diri padaNya..

ummu faqeh said...

sedih memang sedih sangat nza..tapi mungkin ada hikah di sebalik apa yang terjadi..insya Allah apa yang penting, jangan berhenti berdoa pada Allah...terimaksih sudi lawat blog ini..