Pages

Sunday, October 4, 2009

diari..jalan2 makan angin jordan

assalamualaikum..hari ni 4 Oktober 2009- jam 3.40 petang..cuaca, panas + sejuk dan suam2 kuku ( ada ker? )abi ke Jamiah ada kelas, anak2 tengah seronok main2..ummi? hehe 'bertukar'..hari ni masak sup..rempah sup yang tok ma kirim dah dapat..cd tom n jerry yang tok abah beri dah siap khatam berapa kali dah dek cucu2nya...kami ada tetamu di sini.. kawan my hubby.. dia baru samapai dari malaysia, sekeluarga..anak seorang.Mereka menumpang di sini sementara menanti rumah mereka siap dipasang karpet..alhamdulillah kalau kita bantu orang lain, insya Allah Allah akan mudahkan urusan kitakan?..

nak citer apa yer hari ni?..oklah ini catatan diari..bilmakna..yang dah lepaslah..


ok..pada 6 september 2009- kami mendapat jemputan berbuka puasa di ruma kawan my hubby di Amman..ceh.teruja bangat..yerlah 1st time kuarkan..anak2 lah yang terujanya..

ni kat luar umah ' transit ' kami .sebelum nak naik teksi..


ni depan umah


pun depan umah gak..


pemandangan dalam perjalanan ke Amman..


juga dalam perjalanan ke Amman.

seterusnya pada 17 september 2009- kami ke tempat yang murah utk call Malaysia,fuh..jauh jugak kena berjalan.Dalam 20 minit utk sampai ke tempat tersebut..begini rupanya my hubby tiap2 hari berjalan..kat sini majoriti akan berjalan jer..beskal? hm..jarang2 ada...
alhamdulillah dapat bercakap dengan keluarga tersayang..( masa ni internet kat umah kami tak masuk lagi, so terpaksalah call menggunakan perkhidmatan di kedai ini..)


abi dan anak2 nya..


kuih2 yang dijual di sekitar irbid..tapi yang paling popular, ialah shawarma..nantilah di entri lain kita bercerita dgn lebih lanjut lagi..


ini pula masjid bersebelahan Jamiah Yarmourk


ok..alhamdulillah..dah sampai dah kedainya..


"hallo, tok ma tok abah, tengah buat apa tuh?"


keesokannya pulak kami dapat jemputan dari kawan arab my hubby utk iftar ( buka pose) kat umah dia..pun kami berjalan kaki..exercise...



abi dah tak larat nak dukung..dah berat dah rupanya anak ummi nih..


inilah kawan my hubby..



anak dia beru jer berumur 10 hari..cute betul anaknya..siap dah tindik telinga dah.Memang menjadi tradisi di sini, masa kat hospital lagi, selepas bersalin, terus jer tindik telinga.sakit tak? kak jannah tanya..hehe


comel kan bb nih?


ini pulak hidangan yang disediakan..alhamdulillah, kenyang. NAsi beriani, makan dalam talam,sedap sangat.


pada 28 september 2009 pula kami ke wizarah assihhah ( kementerian kesihatan ) untuk ambik darah..( sakitnya..habis baju menitik2 darahnya..dah tu lebam kat tpt amik darah tuh..kenapa yer? hentah..) Darah diambil untuk dapatkan iqomah (mustautin ) di sini.


huhu Mc D ada gak ker kat sini?hehe


inilah coaster yang digunakan sebagai pengangkutan awam di sini..rupanya macam bas pendek di Malaysia.


adik yang kepenatan setelah puas berjalan..


inilah bangunan AlBukhori ( banguan yang tengah ) tempat tinggal kami sekeluarga..

ok..itu jer yang nak di citer pada entri kali ni ..nak gi masak jap..lapor dah perut ni..


2 comments:

NzA said...

sronok dpt merantau jauhkn. Tah bila le kak nza brpeluang cam ummu ni. Abah kak nza kelahiran Saudi Arabia., abg long pn prnah blajar kt Jordan n skrg adik kak nza blajar kt zagaziq mesir dlm bidang prubatan. Best tgk pic tmpt org....

ummu faqeh said...

ye ker kak nza..ooo ada darah keturunan arab lah ning..seronok mmg seronok tgk tpt orang..namun..ada jugak kesusahannya.yerlah, jauh perjalanan luas pengetahuan..tapi.. hujan emas di negara orang, hujan batu batu negara sendiri..malaysia ttp di hatiku...RINDUNYA MALAYSIA!!!