Pages

Tuesday, October 6, 2009

diari..kita makang dulu!!!

assalamualaikum..
6 Oktober 2009, jam sekarang menunjukkan jam 2.20 petang..cuaca dah bertambah sejuk sekarang..semalam hujan..mungkin musim soifi ( musim panas ) dah nak berlalu..maka akan muncullah musim syita' ( musim sejuk)adik faseh tgh seronok tidur..yang 2 orang lagi tgh layan tom n jerry...my hubby ke Jamiah, ada kelas..hari ni masak apa yer? pagi tadi makan jemput ikan bilis..kami guna thohin ( tepung gandum ) kat sini..sedap jugak..thari buat sup + ikan sardin jer...hehe makinlah kurus kan ummi makteh dan pak tehnya kan?huhu..cepat2lah pak teh baiki kapal, datang sini bawak semua stok makanan dari Malaysia..cepatlah pak teh 'nelayan' huhu..bertukar menjadi tukang masak pulork..

ok..nak citer pasal makanan kat sini..internet ni selalu lembap pada waktu siang..


wi-tribe..modem internet di jordan nih.

ok..pasal moyea (air) dulu..kat sini kena beli air untuk diminum..satu gelen ( 20 liter) berharga 3,rubu' dinar ..3.25 dinarlah maksudnya..so darab dgn RM 5 bersamaan RM 16.25 so..satu gelen ni tahan 4 hari jer...so sebulan 30/4 x RM 16.25 bersamaan RM 121.88...itu utk minum..utk lain2 keguanaan di sini bayaran dikenakan 10 dinar utk 3 bulan..api..hm..baru kejap tadi ummuqusoi datang beri bil..alhamdulillah bil kami berjumlah 6.87 dinar..maksudnya.. RM 34.35 sebulan... huhu itu tak masuk musim syita' lagi..nanti heater ( air panas ) kena pasang sokmo..sebab sejuk..sampaikan nak basuh pinggan pun kena pasang air panas..musim tuh nanti, mesti melambung bil..
internet lak...3 bulan sekali bayar ..67.5 dinar ..maknanya..RM 337.5 utk 3 bulan..sewa rumah kami 130 dinar..bersamaan RM 650 sebulan...
mahal tak living cost kat sini?..


moyea..segelen, 20 liter

pastu nak citer pasal susu anak2 dan pampers..maklumlah anak dah masuk 3, jadik cerita pasal anaklah banyaknya..kak jannah masih minum susu berperisa coklat..dan kat sini payah nak cari susu perisa coklat, jadi ummi pujuk dia agar minum susu yang tak ada perisa..( sama seperti faqeh ) ..mula2 tak habis dia minum..tapi sekarang alhamdulillah..dah kembali normal..dah makin suka pulak..

susu, nido, jenama nestle..tahan 2minggu-satu paket 9 dinar..darablah RM 5.


ni kak jannah tgh tunggu bas..

ok..sayur2 kat sini ada yang ada dan ada yang tak ada di Malaysia ..

buah delima


inabun ( anggur )


buah plum in arabic..apa yer?


batoto ( ubi kentang ) ..anak2 suka ..


basol ( bawang besar )


khiyar wa jazar


ini pula, minyak jagung yang digunakan kat sini.Kat Jordan tak ada minyak kelapa sawit tok ma dan tok abah.


dark sugar..beli kat sini sbg pengganti 'nissan kerek' ( faham ke dok?)nak buat bubur kacang ( my paberet )

barang2 yang kami import dari malaysia banyak gak..nanti kalu dah habis stok, kenalah suruh mak teh atau tok abah tolong poskan..hehe 2 bulan baru sampai..naik kapal katakan..kapal?kapal lagi pakteh..cepat2 lah baiki kapal yer pak teh

santan yang diimport..


bubur kacang yg baru nak diproses


sup bunjut, sekarang dah berkurangan dah.Tiap2 hari asyik buat sup jer, kak jannah danadik faseh suka.


ketupat mini, amat disukai oleh faqeh.


inilah ketupat yang dah dimasak dengan kuah kacang ( guna kacang putih yang besar kat sini tok ma..kacang tanah tak ada)

makanan arab ada gak..tapi anak ummi faqeh , amatlah payah nak makan..tak makan langsung dia, rela dia makan biskut jer..last2 minta nasi dgn telur jer..sian diakan...memilih sangat makanannya..

thohin- gandum kat sini


spagheti, yang digoreng menjadikan mee goreng,sedaaaap.nak cuba tak?macamana nak tambah sedap lagi?


jadi, kita kena makan dengan keropok ganu kiter lah..hehe


beras kat sini..tak ada kanji..beras basmathi macam kat Malaysia.Mula2 sampai dulu, tak berapa selera nak makan,sekarang..'alah bisa, tegal biasa'.Alhamdulillah sedap lagi menyihatkan lagi.Ummi siap buat nasi ayam, nasi minyak dan nasi lemak lagi.Semuanya sedap.Alhamdulillah, kena bersyukur dengan apa yang ada.

oklah..anak2 dah kelaparan.. ummi nak masak nasi ayam dulu,kita makang dulu!!!


4 comments:

Areej said...

mcm kelas belajar bahasa arab pon ada :D

ummu faqeh said...

huhu..kelas arabic utk saper yang nak belajar..hm..akk dah bertukar jadi guru arabic lak kat sini..hehe ramai anak2 murid akk kat luar tuh..akk tak charge apa2 pun..majjanan ( free ) jer huhu..bila balik uk semula areej?

Yati said...

ummu faqeh, mahalnya air. Patut la kena jimat air ya. sangat tinggi cost of living.

ummu faqeh said...

yati, yer betul tuh , amat mahal airnya di sini.dan orang arab amat terkejut apabila kita katakan kat malaysia sehari 3 kali kita mandi..kat sini mereka 3 hari baru mandi.Yerlah mereka di sini tiada sumber air macam kita, laut mati adalah, hehe.Tapi sebenarnya allah buat elok dah, kat sini, tiada berpeluh dan udaranya menyebabkan pakaian kita tak busuk manapun dan kita selesa dengan keadaan begitu.Mula2 sampai, mmg rasa lain, tapi lama2 alhamdulillah, dah serasi.

SYUKURI NIKMATNYA!

font



I changed my font at thecutestblogontheblock.com

MUTIARA AL-QURAN اللؤلؤة قرآن كريم

TABAHKAN HATI KAMI!