Pages

Thursday, November 1, 2012

Motivasi Menjadi Wanita Paling Bahagia.


 Bismillah Walhamdulillah...

Buku yang menjadi bahan rujukan ummi..
Ketika dilanda masalah dan ujian...
Pasti buku ini yang ummi akan cari..

Allahu Akbar..
membaca buku ini pasti memberi 1001 ketenangan dan kedamaian jiwa..

Buku versi Bahasa Melayu ummi pinjam dari kawan ummi,Yana.
Buku versi bahasa arab,abi belikan untuk ummi..
Sambil baca versi bahasa arab,ummi tengok terjemahan dalam bahasa arab.
Dalam masa yang sama ummi dapat belajar bahasa arab.

Perlu mencari sesuatu yang dapat memberi motivasi di kala ujian melanda..

Ini ummi kongsikan sedikit apa yang tertulis dalam kitab ini.



 Mawar Pertama
Ingatlah, bahawa sesungguhnya Tuhanmu Maha Mengampuni orang yang beristighfar, Maha Pemberi taubat atas siapa saja yang bertaubat dan menerima orang yang kembali kepada-Nya.

~ Iya...kita perlu banyak beristighfar apabila melakukan kesalahan.Sedangkan Rasulullah yang maksum sendiri memohon kemapunan 70 kali sehari.Kita yang banyak melakukan dosa dan noda ini,adakah kita sentiasa beristighfar?Allah...


Mawar Kedua
Kasihanilah orang yang lemah nescaya anda akan bahagia. Berilah orang yang memerlukan pertolongan nescaya anda akan merasa puas. Rendamlah emosi anda nescaya anda akan selamat.

~Kasihani orang yang lemah..insya Allah kita akan bahagia.Beri pertolongan kepada yang memerlukan dengan ikhlas..



Mawar Ketiga
Optimislah, sesungguhnya Allah bersamamu, para malaikat memohonkan ampunan untukmu dan syurga telah menunggumu.

~ Iyer..hidup ini perlu OPTIMIS!!!
Syurga menantimu...

Mawar Keempat
Hapuslah air matamu dengan berprasangka baik kepadaNya. Buanglah segala penderitaan dan kesedihanmu dengan mengingat segala nikmat Allah kepadamu.

~ Iyer...hapuslah air matamu..air matamu amat2 beharga...buang semua kesedihan..hidup perlu diteruskan!!Inagt dan kenang segala nikmat Allah...Allah masih sayangkan kamu..



Mawar Kelima
Jangan anda mengira bahawa dunia diciptakan untuk melayani seseorang secara lengkap, kerana pada hakikatnya, tiada seorang pun di muka bumi ini yang akan mendapatkan semua yang diinginkannya dan terbebas dari segala macam keruhan. Bersyukurlah. Syukur itu kunci kebahagiaan.

~ Allahu Akbar...tak semua apa yang kita inginkan akan kita dapat..mungkin kita berdoa belum tentu Allah makbulkan dalam masa terdekat!
Yang penting..SYUKUR!

Mawar Keenam
Jadilah seperti pohon kurma; tinggi cita citanya, kebal dari penyakit dan bila dilempar batu, ia membalas dengan buah kurmanya.

~Allah..Kena bercita2 tinggi..
Biarlah orang buat tak elok kepada kita..
yang penting kita buat baik dan bersangka baik dengan orang lain.



Mawar Ketujuh
Pernahkah kau mendengar bahawa sesungguhnya kesedihan itu dapat mengembalikan kenangan di masa lalu dan sesungguhnya kegelisahan itu dapat membenarkan kesalahan. Maka dari itu, mengapa kau harus bersedih dan merasa gelisah. Tenangkanlah hatimu dari belenggu kesedihan dan kegelisahan. Bahagia untukmu pasti akan muncul jua. Terus memohon kebahagiaan dari-Nya, insyaAllah. Jangan pernah berhenti.

~Allah..amat2 mendalam kata2 ini..menusuk kalbu...
Jangan terus dibelenggu kesedihan..bahagia akan muncul..
Yang penting mohon keberkatan dunia akhirat dariNya..

Mawar Kelapan
Jangan anda menunggu datangnya bencana dan fitnah, tetapi tunggulah kedatangan keamanan, kedamaian dan kesihatan, insyaAllah.
~ Bersangka baik dengan Allah..insya Allah kita akan tenang dan aman damai hati..


Mawar Kesembilan
Padamkan api kedengkian di dadamu dengan memaafkan semua yang pernah berbuat salah kepadamu. Janganlah menyimpan dendam kerana ianya hanya menambah titik hitam di dalam hatimu. Tenangkanlah hatimu dengan memaafkan kesalahan mereka.

~ Allah..memang perit dan pedih untuk memaafkan orang yang pernah buat salah dengan kita..tidak perlu berdendam kerana akan ada titik hitam dalam hati..yang penting bertenang dan maafkan kesalahan mereka dengan ikhlas!

Mawar Kesepuluh
Mandi, berwuduk, memakai wangian dan bersiwak dengan teratur, merupakan ubat mujarab untuk mengatasi kepenatan dan kesempitan. Bersuci adalah salah satu cara untuk menyegarkan diri anda. Diri segar, minda segar, hati pun terasa bahagia. InsyaAllah.

~ Yang penting diri kena segar...minda kena cerdas! Hati akan BAHAGIA!!!


Dipetik dan diolah dari buku "Jangan Bersedih, Jadilah Wanita Yang Paling Bahagia & Mutiara Untuk Orang Yang Paling Bahagia"  dari Dr.Aidh B Abdullah Al-Qarni.




No comments:

SYUKURI NIKMATNYA!

font



I changed my font at thecutestblogontheblock.com

MUTIARA AL-QURAN اللؤلؤة قرآن كريم

TABAHKAN HATI KAMI!