Pages

Monday, June 28, 2010

VIDEO JENAZAH DI MASJIDIL HARAM



Bismillah wal hamdulillah..

Jam menunjukkan 6.45 petang.Cuaca, alhamdulillah..mencecah 32 degree...sudah masuk musim panas di sini..suka dan bahagia sangat..anak2 sudah tidak memakai baju lagi ketika di siang hari..

Alhamdulillah...ummi baru ada berkesempatan untuk mengupdate blog ini..sebenarnya terlalu banyak yang ummi kongsikan bersama sepanjang berada di mekah dan madinah...

Video di atas merupakan salah satu fenomena biasa di Masjidil Haram.Setiap sembahyang fardhu,pasti adanya solat jenazah..suasana ini diambil ketika selesai solat asar.Ada 5 jenazah disolatkan.Alhamdulillah..bahagia dan beruntungnya barang siapa yang dapat disolatkan di Masjidil Haram.

Dalam video di atas juga ada seorang ammu( pakcik) arab,yang amat sukakan budak2.Masya Allah,Subhanallah..itulah perkataan yang sentiasa dilafazkan oleh mereka.Kebanyakkan masyarakat arab amat sukakan budak2..dan juga budaya mereka suka memberi salam walau kepada yang tidak dikenali.

Kami cuba juga untuk memberi salam kepada jemaah dari Malaysia..namun mereka amat pelik dan akan memandang kami buat kali keduanya...Mungkin budaya memberi salam jarang dilakukan di Malaysia.Sedangkan di Jordan ..sesiapa saja yang kita jumpai,pastinya ada yang akan memberi salam..Alhamdulillah.Semoga budaya ini akan menjadi suatu yang biasa di Malaysia nanti,amin!

ok..lain kali ummi sambung lagi yer..

4 comments:

Kay said...

alhamdulillah...

Ika Anas said...

alhamdulillah, dah selamat semuanya. cepat2 update kisah kat umrah ye Izma..bila agaknya dapat peluang jejak kaki ke sana..

Unknown said...

salam izma...kak nanie ni...

Maaf terlalu lama menyepikan diri...kak nanie rasa izma sekeluarga pun tahu mengapa...

Alhamdulillah, kak nanie dah kuat sekarang....Seronok tgk izma kat sana... doakan kak nanie sampai juga yer...

ummu faqeh said...

Kehelan..terimakasih..

Ika..alhamdulillah..baru jer ada masa nak update blog nih..

kak nani...syukur alhamdulillah dapat juga berjumpa di alam maya..semoga akk sentiasa kuat dan terus istiqomah kukuh bak karang di laut..walau dilanda badai kehidupan..masih berdiri kukuh!