Pages

Monday, October 19, 2009

Cerita untuk tokma..

( Harap maklum cerita ni dalam versi teganung kiter..harap2 konco ummi, acik irra fahamlah yer.Kalu tak faham tanya abuthalhah yer..)

Assalamualaikum tok ma?Tok ma wak mender tuh?Kak Jannah ok kat sini, tapi selesema sikit jer.Jannah suka sekoloh kat sini.Kawang2 Jannahpung ramai doh nok kawan dengan Jannah.Hari ni Mama Khaulah, muallimah (cikgu Jannah ) wi nota kat abi, dia kata Jannah bagus kat sekoloh.Jannah panda doh tulih ABC, 123..Jannah doh belajar masa kat Malaysia hari tuh.Cikgu Jannah selalu kata Jannah bagus, mumtaz, jayyid jjiddan (bagus sangat )

Tokma hari tu, ummi buat karipap guna sambal yang tokma buat.Pastu ummi guna gelas jer buat leperkan adunan tuh, ummi tak ingat nak bawa kayu penggolek dia.Jannah tengok jer ummi buat,pastu adik faseh amik sikit adunan ummi dia buat bola kecik jadi macam plastesin, pastu dia buat main.Ummi marah adik faseh.Faqehpun main juga,jadi Jannahpun main jugaklah.Abi marah semua budak2.Jannah suruh abi beli plastesin.

Esoknya tokma kan, abi beli plastesin, siap ada macam2 warna lagi.Mende tekap nak buat bentuk2 pun ada.Jannah dan adik2 yang lain suka main.Suatu hari tu, Faqeh cadangkan kami buat karipap macam yang ummi buat.Apa lagi kami ambik senyap2 sarang karipap, talam dan gelas.Haha kami buat karipap ciptaan kami.Faqeh tukang buat inti, dia kerat dengan pembaris kecik2 platesin,Jannah tukang gelek plastesin, adik tukang menyibuk jer!Kami buat senyak2 jer ummu abi dok sedor.Kami susuk doh, tapi abi ummi napok gok.Abi suke ang jer tengok.Ummi maroh ker kami.Jannah siap letok air dalam plastesin nok bagi lembuk.Haha, habis rosok plastesin tuh,tapi ummi jemur ,ok doh sekarang ning.Lepaas ning kami janji dok maing doh karipap inti plastesing warna warni tuh.

Tokma, jannah selalu tulis nama semua sedara mara kita kat Malaysia.Tapi Jannah dok beraper reti lagi tulih lagi.Tokma , Jannah tulih tokama.Haha, pastu ummi ajor, berulah jannah reti.Jannah pagi2 g sekoloh, balik sekolah jannah ajar adik2 pulak apa yang jannah belajar kat sekolah.Biar faqeh cepat pandai .Tahun ni tak boleh hantar lagi faqeh, abi kata bayaran sekolah mahal,jadi kena hantar jannah dulu.Lagipun biar faqeh tengok jannah gi sekolah dulu.Pastu bila petang2 jannah main dalam rumah jer.Abi tak sempat nak bawa jannah main kat luar.Abi banyak kejer nak buat.Jannah kesian tengok abi asyik baca buku jer.Ummipun tolong abi.Jannah tahu abi susah belajar, tapi jannah tak tahu nak tolong macamana.Abi pulak memang selalu berjaga malam2.Sampai 3, 4 pagi baru tidur.Tidur kat bilik study tanpa bantal dan selimut dan tilam.Kesian jannah tengok abi.Abi kena study kuat ummi kata.Baru kita cepat2 boleh balik Malaysia…Tok ma dan tok abah doakan kami kat sini yer.

4 comments:

ummutalhah said...

panda..kak jannah..main2 wak karipap gok..kak jannah blajo tulih kak umoh gok bior derah panda..hehehe..ummuthalhah ni tak berapa reti cakap tganu...kacau bilaukan bahasa tu pandailaa...take care kak jannah..balik malaysia nanti ajar ummutalhah cakap arab yek..

Mama-Miya a.k.a Jedi Hopeful said...

hehehe teringat i time miya skype dgn tokma dia. "hi..lo..omaa...lololo..fluer fluer"

pastu bila tokma dia balas balik sembang, terus miya sengih2 malu2. kalau i citer kat tokma dia benda2 naughty yg dia buat, mesti cepat2 miya nak tutup mulut 1.

so i imagine, nnt miya dah reti cakap nnt. mau dia suh i tulis surat gini cam kak jannah utk tokma dia.

ummu faqeh said...

ummutalhah, terrer sunngoh cakak bahase teganung ning.hehe.takper, slow2 nanti pandailah.macam2 bahasa akak dapat.Jannah sekarang, alhamdulillah dah pandai cakap arab sikit2.Dia selalu komunikasi dengan abi dia dalam bahasa arab.Insya Allah nanti balik Malaysia Jannah ajar acik irra cakap yer.

ummu faqeh said...

mama-miya,betul tuh.tiap2 hari suruh ummi dia beri surat kat tokma.tu tak masuk apa yang dah dia tulis dalam kertas2 yang berterabur untuk pengasuh dia dan cikgu di sekolah lama dia.
Mesti tak sabarkan nak tunggu miya besar dan pandai cakap, tentu secerdik mak ayah dia,insya Allah.Kami doakan untuk miya , jadi anak solehah, bahagiakan mak ayah dunia dan akhirat,amin.

SYUKURI NIKMATNYA!

font



I changed my font at thecutestblogontheblock.com

MUTIARA AL-QURAN اللؤلؤة قرآن كريم

TABAHKAN HATI KAMI!