Pages

Thursday, October 1, 2009

catatan hari ini- 1.10.09

assalamualaikum..hari ini, 1.10.09-hari Khamis, jam 2.40 petang...anak2 tgh seronok bermain..abi ke Jamiah Yormourk, cari bahan untuk assignment yang menimbun2 banyak...ummi?huhu bertukar menjadi bloggerz jap..pagi tadi dah basuh baju..dah masak kari daging hari ni dengan acar timun..sedapnyer...santan segera kami import dari Malaysia..nanti kalu dah habis, kenalah import pakai pos lak, 2 bulan lah baru sampai...
nak citer ttg hari ni... diari banyak lagi tak citer..huhu

ok, hari ni merupakan hari ke3 , Hurul Jannah bersekolah..alhamdulillah..semakin berani dia berkawan dengan budak arab...kami risau gak pada mulanya..namun alhamdulillah kak jannah cepat dapat menyesesuaikan diri di sini..di sini bayaran sekolahnya utk setahun..bayaran semuanya JD 365..so dalam RM kita, darablah dengan RM5.. huhu,murah ke mahal?...abg faqeh..di 'hold'kan utk ke sekolah..biar dia tgk dulu kak jannah ke sekolah..slow2 dia belajar kat umah dulu..saper yang ajar dia? huhu, muallimah ummi lah namanya..
takper, insya Allah, tahun depan kita gi sekolah yer abg faqeh..biar dia 'stabil'kan diri dia dulu..( skg, tak stabil lagu ker?hm..itu kena tanya faqeh sendiri..)
Hari ni kak jannah kata , dia pergi Hadiqah kat Irbid ni..taman permainan..dan Muallimah dia beri hadiah cincin kat dia,katanya hadiah atas kebagusan dia yang dia tak bising..alhamdulillah..baguslah..




kak jannah berposing dengan baju sekolahnyer..kat sekolah, jannah seorang jer yang pakai tudung di kelasnya..yang lain, tak pakai..stail arab nih, cukup umur 7tahun baru dia wajibkan anaknya pakai tudung..itulah ..jadi perhatian dia dalam kelas bila dia pakai tudung, takper..yang penting..jannah kena jadi pelajar yang cerdik dan bijak, insya Allah,amin.




ini pulak buku yang wajib dibeli, macam buku tekslah..bagus sangat bukunya..berwarna-warni..wajib disampul dan dan ditulis nama, seterusnya ditinggalkan di sekolah..setiap pelajar ada locker masing2..hehe ada satu buku terbalik ummi letak..tengoklah..ilmu sains dan matematik..kena belajar dlam bahasa arab...insya Allah kak jannah akan cepat belajar..ummi sentiasa dokan kak jannah bijak dan senang mendapat ilmu dari Muallimah, amin...


abang faqeh dan adik faseh mesti dah bangun awal..nak tolong hantarkan kak jannah depan rumah jer..kak jannah gi sekolah naik bas depan rumah.pagi2 abi hantar jam 7.30 pagi..tengahari jam 12.15, kak jannah balik, Muallimah dia tolong lintaskan..pastu dia terus berlari naik ke rumah sambil diperhatikan oleh ummi dari tingkap rumah.


ni beg hadiah dari emirates airline..nampak comel dan kecil jer, so kami amik keputusan guna jer beg yang cumel ni..bolehkan kak jannah..hehe..jimat duit abi ummi kan?

hari ni jugak, tengtengah syok nak masak, loceng rumah berbunyi..( bunyi nya ada kicauan burung..standard jer bunyinya kat mana2 rumah..takder bunyi loceng2)..
ummuqusoi datang, nak berborak..dia bagi hadiah sejadah dan tasbih..my hubby study kat dalam bilik... bagus betul ummuqusoi ni..biasanya lama lagi dia duk berborak, namun bila dia tahu my hubby ada, kejap jer dia duduk...pastu, siap dia pelawa amik meja study yang dah tak digunakan lagi..siap bagi alas lagi..my hubby terus jer turun, amik..rezeki jangan ditolak..alhamdulillah..Allahu yaftah 'alaik ya ummuqusoi..


inilah sejadah dan tasbihnya..


ni pulak gambar abi dengan meja barunya yang ummuqusooi beri..actually kami dah ada meja study..so ada dualah..takper ada kegunaanya...apa gunanya???? nanti..kita tengok gambar seterusnya...



yer..inilah kegunaannya..meja 'study' ummi..kami suruh kawan kami belikan mesin jahit musta'mal( tahu tak apa maksud ni pak teh?kuikui..) ni...alhamdulillah ..pada mulanya kami akan bayar kepada kawan my hubby ni..namun semalam gak dia call, katanya dia hadiahkan pada kami..alahamdulillah..moga Allah tambahkan rezeki mereka sekeluarga...nanti kami cuba buatkan baju utk anak2 nya...boleh ker?..insya Allah..mesin ni cantik jahitannyat..jenis singer..macam yang tok abah dan tokma bagi kat kami..insya Allah nanti ada masa ummufaqeh akan start menjahit..doa2kanlah ada masanya..hehe terlalu banyak tugasannya...huhu

No comments: