Pages

Thursday, October 1, 2009

salam aidifitri dari perantauan...

assalamualaikum...
hari ni 1.10.2009..bermakna dah hampir sebulan kami mengembara di bumi anbiya' ini...terlalu banyak perkara yang ingin dikongsikan dan terlalu banyak gambar ingin diuploadkan..
baru 2 hari yang lepas kami dapat internet di baiti jannati ini... alhamdulillah..selama 2 hari ni , dapat melepaskan kerinduan pada keluarga tersayang di Malaysia..dan juga dapat melepaskan 'kerinduan' diri ini pada "NUR KASIH"..huhu sempat lagi sambil menaip,sambil menonton.

oklah apa yang ingin diceritakan dahulu..atas permintaan mak teh..kami ceritakan dulu ttg hari raya kami di sini..

ok..ni gambar sehari sebelum hari raya..persiapan ala kadar kami di sini..apakah menu yang dimasak oleh ummu faqeh?

- ketupat segera nona..( ku import dari Malaysia )
- kuah kacang..( kacang tanah tak der kat sini, ada kacang putih yang besar jer, so..kacang tu digoreng dengan minyak dan di kisar menjadi lebih halus, tapi tak jadi halus sangat...)
- kentang putar dan cole slow ( ye ker ejannya cam gituh?..kuikui)
- mee rebus...

ini merupakan kali pertama kami beraya berjauhan dan ..huhu...tak blh nak cakap lah..asyik menitis air mata jer..tapi, alhamdulillah... tetamu yang paling awal datang ialah ummuqusoi...dia bawa "qohwah murroh"-maksudnya kopi pahit, pastu ada sejenis kuih,apa hentah namanya...kami hidang nasi impit dan kuah kacang.."harir" katanya.. pedas bangat katanya..huhu.. orang arab suka manis rupanya..



anak2 ummi yang amatlah rajinnya menolong ummi..ini tengah nak kisar kacang , nak buat kuah kacang...




ini pulak tangan abi yang memotong mende alah ni..rajin betul abi menolong ummi yer..








ini pulak gambar pada hari raya..
.alhamdulillah..meriah beraya kat sini dengan kunjungan kawan2 seangkatan dengan kita..ukhuwah kami jadi rapat apabila berjauhan di negara orang ni..


jannah kat umah kawan abi..kami pada waktu petang barulah free..dari pagi sampai ke asar, ada tetamu.



ini pokok zaitun..amat bayak ditanam di sini..bagus minyak zaitun ni..nanti di entri yang lain kita bercerita ttg minyak zaitunyer..



faseh yang cumel...

faseh lagi..

lagi-lagi faseh...

faqeh dan faseh yang sibuk bangat dengan tripod nih..


anak2 permata hatiku..


ini pulak jannah dan faqeh..yang kadang2 baik, kadang2 xbaik.hehe


ini pulak hari kedua kami beraya di rumah ummuqusoi..merangkap sebagai tuan rumah..kami tinggal di tingkat atas ( tingkat 2 )...ummuqusoi berada di tingkat bawah kami..hm..stail arab, dia hanya hidangkan teh atau kopi dan coklat sahaja..amat siple kan?..kalu kita orang Malaysia, penuh perut dah...


ummuqusoi ni amatlah baik orangnya..alhamdulillah, banyak nasihat yang diberikan...

ini pulak hari raya ke3-kami beraya di rumah kak ma @ kak farihah ( betul ke kak?huhu..mananya link blog akk ? nak gak tgk..)




anak2 tengah seronok tengok tv-rancangan kartun arab-tom n jerry faqehpun ada gak..jannah bersama kawan2nya...balik jer dari rumah kawan2 abi yang ada tv, mulalah kak jannah suruh abi beli tv gak..sabarlah sayang..duit kita masih banyak diperlukan ke arah perkara yang lain yer sayang.. api , air, makan minum dan sekolah jannah lebih penting sekarang..barang2 kat sini juga amatlah mahalnya..satu dinar bersamaan RM 5 duit kita...insya Allah ada rezeki lebih, kita beli tv musta'mal yer..



2 comments:

Mama-Miya a.k.a Jedi Hopeful a.k.a Proud Zakiah Khairani said...

rupa cam main masak2 pulak.. rumah baru masuk tu mmg la basic kan? tak lama lagi "warm" la rumah tu bila dah biasa2.

best kan hidup di perantauan..rasa cam hidup ni cam buku cerita adventure. selama ni membaca pengalaman org dalam novel aje, ni diri sendiri mengalaminye.

ummu faqeh said...

betul2 mama miya..adventure, extreme, sad n happy.semuanya ada..tapi tulah, hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri..apa2 halpun Malaysia di hatiku.... rindu sengsangat dengan udara dan segala2nya di Malaysia..huhuhu
hidup di Australia camna pulak? semuanya ok?

SYUKURI NIKMATNYA!

font



I changed my font at thecutestblogontheblock.com

MUTIARA AL-QURAN اللؤلؤة قرآن كريم

TABAHKAN HATI KAMI!