Pages

Wednesday, September 1, 2010

PUASA KAK JANNAH!

Bismillah Walhamdulillah..

Pukul 1.00 thari
"Abi,Jannah laparlah".
"Pergilah main lukis2 dulu sayang."


moh kita main lukis2 dulu yer..

Pukul 2.00 petang
"Abi,nak buka poselah,tak larat dah nih!"
"Jannah pergi tengok tv dulu yer..kejap jer lagi nak buka"


Pukul 3.00 petang
"Abi, tak tahan dah nih..lapar sangat nih.."-
"Sabarlah sayang,sikit jer lagi.Rugilah kalu berbuka sekarang!"
Sambil abi membelai dengan penuh kasih sayang puteri sulung ini.

Pukul 4.00 petang
"Abi,nak main laptoplah abi".

Pukul 5.00 petang.

"Abi, nak main roller bladelah abi".

Pukul 6.00 petang.
"Abi,nak gi kedai,nak beli makanan banyak2 gitu nak buat bukak pose".

Pukul 7.00
Sudah terpacak depan meja makan.Semuanya ada 7 jenis makanan yang ingin dimakan oleh Kak Jannah. Muka ceria jer bila nak berbuka.

Syawarma,nuget ayam,air kotak 2 kotak,jajan 3 jenis..

Pukul 7.45
"Jannah suka bila bukak pose,sebab boleh makan banyak2!Tapi tak best pose, sebab takleh makan !!!!"

Pukul 8.30 malam
"Abi,kami semua nak gi tawarikh( cam upin n ipin)..eh silap..terawikh.."


"Abi,cantiknya lampu2 kat kedai tu.Dia pasang sebab apa abi?"
Memang cantik. Budaya di sini suka pasang lampu2 yang cantik2 ini bersempena bulan Ramadhan ini.




Alhamdulillah..itulah karenah HURUL JANNAH berpuasa pada tahun ini.Setiap hari berlainan karenahnya.Tapi kita sebagai ibubapa perlulah sabar dan kreatif memujuk anak2 yang baru mula2 belajar berpuasa.Malahan sembahyang juga perlu dididik seiring dengan berpuasa.Mendidik dan mentarbiyah ini memerlukan kesabaran dan kesungguhan yang amatlah tinggi.


Hari ni sudah masuk 22 umat Islam berpuasa..bermakna...8 hari lagi Ramadhan akan meninggalkan kita semua...Bermacam2 perasaan akan hadir dalam setiap manusia..ada yang sedih,ada yang gembira.Sedih kerana Ramadhan akan meninggalkan kita,dan belum pasti lagi kita akan berjumpa lagi .


“Sesungguhnya Kami telah menurunkan (al-Quran) pada malam Lailatul Qadar. Dan tahukah kamu apakah malam Lailatul Qadar itu? Malam Lailatul Qadar itu lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu para malaikat dan malaikat Jibril akan turun dengan izin Tuhan mereka untuk mengatur segala urusan. Pada malam itu penuh dengan kesejahteraan sehinggalah terbit fajar” [Surah al-Qadar: 1-5].








4 comments:

Fez said...

Rindu kat kak ros, upin ngan ipin JOrdan niiii.. Nak balik Jordan rasanya.. huhu. Selamat Hari Raya utk akk sekeluarga. Mesti banyak juadah kek dan kuih muih raya nanti ye..:)

ummu faqeh said...

feeza...kami juga rindukan adik2 semua...mehler balik sini..hehe

Salam lebaran juga utk feeza skluarga...tak banyak pun kuih raya..tak semeriah kuih raya di Malaysia dik...

Kerikil Kehidupan said...

Alhamdulillah....MOga kak Jannah penuh puasa sebulan...Aminnn

Kerikil Kehidupan said...
This comment has been removed by the author.

SYUKURI NIKMATNYA!

font



I changed my font at thecutestblogontheblock.com

MUTIARA AL-QURAN اللؤلؤة قرآن كريم

TABAHKAN HATI KAMI!