Pages

Saturday, August 14, 2010

RAMADHAN KAREEM!


Bismillah Wal Hamdulillah..

Alhamdulillah..hari ni sudah 4 Ramadhan 1431.Sudah lama rasanya ummi tidak mengupdate blog kesayangan ummi nih.Banyak yang berlaku sejak 2,3 bulan yang lepas.

AHLAN WA SAHLAN YA RAMADHAN!

Puasa di Bumi Jordan.

Kali ini merupakan kali kedua kami berpuasa dan akan beraya di Bumi Urdun ini.Alhamdulillah..sungguh berbeza rasanya berpuasa di perantauan.Semuanya berbeza!Makananannya,sahurnya,berbuka puasanya,terawikhnya.Di sini tiada "Souq Ramadhan",pasar Ramadhan tiada di sini.Mereka berbuka dengan apa yang ada.

Semalam Ummu Qusoi ( jiran arab,merangkap pemilik bangunan kami ) ada bertandang ke rumah ummi.Dia memberitahu,menjadi satu kebiasaan di sini untuk berbuka puasa sekadarnya.Berbuka dengan kurma dan air dahulu,setelah itu bersolat Maghrib.Setelah itu barulah makan nasi.Juga di sini berterawikh di Masjid Jamiah Yarmourk.Setiap malam akan diabacak satu juzu'.Suasananya berbeza di sini.Imam di sini membaca dengan penuh tartil dan amat tegas bacaannya.Untuk kita mengantuk amat susah.Bahkan menjadi kebiasaan para jemaah memegang Al Quran ketika berterawikh.Indah sungguh suasananya!!!

Namun merindukan suasana berbuka puasa di Malaysia itu satu kemestian!!!Semuanya dirindui!!! Masakan ma ( mak ummi) dan mak ( mak abi ) amat dirindui.Namun di sini juga ada mekanan yang menarik dan sedap.Sekarang pula musim buah2 an di sini.

Puasa Kak Jannah!
Alhamdulillah..sudah tiga hari Kak Jannah berpuasa.Hari pertama...setiap 2 jam mesti minta kat ummi nak berbuka puasa."Laparlah ummi"..Alhamdulillah..berjaya berpuasa ke akhirnya.Namun ada upah yang diminta.Malamnya selepas solat terawikh,kami ke kedai buku,beli buku ceruta arab dan juga senaskah Al Quran.Al Quran memang dah lama ummi janji nak beli setelah bulan lepas Kak Jannah mengahafaz surah2 Juzu' 30 di Markaz Hafsa.

Yang ummi kelakarnya..kulit ayam yang menjadi faveretnya disimpan dalam peti ais nak dibuat berbuka puasa.Bahkan air masakpun dia terliur..Bila tiba waktu berbuka..ada 5 jenis makanan yang ingin dimakan.Amat gembira dan ceria wajahnya.itulah karenah puteri sulung kesayangan ummi.


Di sini ummi letakkan perkongsian bersama..

Khutbah Rasulullah Menyambut Ramadhan

Wahai manusia, sesungguhnya kamu akan dinaungi oleh bulan yang senantiasa besar lagi penuh keberkahan, yaitu bulan yang di dalamnya ada suatu malam yang lebih baik dari seribu bulan; bulan yang Allah telah menjadikan puasanya suatu fardhu, dan qiyam di malam harinya suatu tathawwu'.

Barangsiapa mendekatkan diri kepada Allah dengan suatu pekerjaan kebajikan di dalamnya, samalah dia dengan orang yang menunaikan suatu fardhu di dalam bulan yang lain.
Ramadhan itu adalah bulan sabar, sedangkan sabar itu adalah pahalanya surga. Ramadhan itu adalah bulan memberi pertolongan (syahrul muwasah) dan bulan Allah memberikan rezeki kepada mukmin di dalamnya.

Barangsiapa memberikan makanan berbuka seseorang yang berpuasa, adalah yang demikian itu merupakan pengampunan bagi dosanya dan kemerdekaan dirinya dari neraka. Orang yang memberikan makanan itu memperoleh pahala seperti orang yang berpuasa tanpa sedikitpun berkurang.

Para sahabat berkata, "Ya Rasulullah, tidaklah semua kami memiliki makanan berbuka puasa untuk orang lain yang berpuasa. Maka bersabdalah Rasulullah saw, "Allah memberikan pahala kepada orang yang memberi sebutir kurma, atau seteguk air, atau sehirup susu."

Dialah bulan yang permulaannya rahmat, pertengahannya ampunan dan akhirnya pembebasan dari neraka. Barangsiapa meringankan beban dari budak sahaya (termasuk di sini para pembantu rumah) niscaya Allah mengampuni dosanya dan memerdekakannya dari neraka.
Oleh karena itu banyakkanlah yang empat perkara di bulan Ramadhan; dua perkara untuk mendatangkan keridhaan Tuhanmu, dan dua perkara lagi kamu sangat menghajatinya.
Dua perkara yang pertama ialah mengakui dengan sesungguhnya bahwa tidak ada Tuhan selain Allah dan mohon ampun kepada-Nya . Dua perkara yang kamu sangat memerlukannya ialah mohon surga dan perlindungan dari neraka.

Barangsiapa memberi minum kepada orang yang berbuka puasa, niscaya Allah memberi minum kepadanya dari air kolam-Ku dengan suatu minuman yang dia tidak merasakan haus lagi sesudahnya, sehingga dia masuk ke dalam surga." (HR. Ibnu Huzaimah).



ok,di sini ummi letakkan serba sedikit gambar bersempena bulan Ramadhan.

kad ingatan dan Qolbi dan Ain Sham.Syukran lakuma!!

Buah tamar yang segar,anggur,kuih, dan juga air tamarhind.

Buah tamar dan epal.


buah2an di musim panas..nanas,delima,pear dan anggur.





Menu hari pertama..Ayam percik,acar timun dan kobis goreng.Sup warna hijau tu UmmuQusoi yang beri.Tak tahu nama dia,tapi sedap.



kinafah dan daging kambing.Menu hari kedua.Kinafah???

 ada kawan ummi ..SUISZ yang mengidam nak makan kinafah nih.Kat sini ummi ambik gmbar ni smlm time pergi beli kinafah nih.Moga gembira yer!!!!!!!!!


SELAMAT BERPUASA KEPADA SEMUA!!!
REBUTLAH PELUANG SELAMA BERADA DI BULAN YANG PENUH BERAKAH INI..





3 comments:

ummu uwais amzar said...

salam...

umi jannah, kaifas sihhah,..?

selamat berpuasa semua...

best menu tuh..hehe.. yg sup hijau tu, rasanya namanya mulokhiah kot.. ;) ayu suka sup tu.. antara menu first mkn ms smpi urdun... :) ada arab jamu mkn...

suiszakmal said...

takkan picca je izma?huhuuu....

ummu faqeh said...

ummu uwais-alhamdulillah..tamam.mmg sedap syurbah tuh..saya dah siap belajar dgn arab camna nak buat sup tuh..hehe

ummi-ko nak ker?nnt kalu aku pos..dah basi pulak..nntlah aku belajar cmna nak buat,balik msia nnt aku buatkan utk ko yer..