Pages

Tuesday, May 4, 2010

BUAH KEIKHLASAN!





سأطرح قصة ربما تجدي لنا نفعا

في يوم من الأيام استدعى الملك وزراءه الثلاثة، وطلب من كل وزيرأن يأخذ كيساً، ويذهب إلى بستان القصر، ويملأ هذا الكيس له، من مختلف طيبات الثمار والزروع، وطلب منهم ألا يستعينوا بأحد في هذه المهمة، و ألا يسندوها إلى أحد آخر. استغرب الوزراء من طلب الملك، وأخذ كل واحد منهم كيسه، وانطلق إلى البستان



الوزير الأول حرص على أن يرضي الملك، فجمع من كل الثمرات من أفضل وأجود المحصول، وكان يتخير الطيب والجيد من الثمار، حتى ملأ الكيس



أما الوزير الثاني فقد كان مقتنعاً بأن الملك لا يريد الثمار ولا يحتاجها لنفسه، وأنه لن يتفحص الثمار، فقام بجمع الثمار بكسل وإهمال، فلم يتحرَ الطيب من الفاسد، حتى ملأ الكيس بالثمار كيف ما اتفق



أما الوزير الثالث فلم يعتقد أن الملك سوف يهتم بمحتوى الكيس أصلاً، فملأ الكيس بالحشائش والأعشاب وأوراق الأشجار



وفي اليوم التالي، أمر الملك أن يؤتى بالوزراء الثلاثة مع الأكياس التي جمعوها، فلما اجتمع الوزراء بالملك، أمر الملك الجنود بأن يأخذوا الوزراء الثلاثة، ويسجنوهم كل واحد منهم على حدة مع الكيس الذي معه، لمدة ثلاثة أشهر في سجن بعيد لا يصل إليهم فيه أحد كان, وأن يمنع عنهم الأكل والشراب



فالوزير الأول بقي يأكل من طيبات الثمار التي جمعها حتى انقضت الأشهر الثلاثة
أما الوزير الثاني فقد عاش الشهور الثلاثة في ضيق وقلة حيلة، معتمدا على ما صلح فقط من الثمار التي جمعه


وأما الوزير الثالث فقد مات جوعاً، قبل أن ينقضي الشهر الأول



وهكذا نسأل أنفسنا، من أي نوع نحن؟
فنحن الآن في بستان الدنيا، ولنا حرية أن نجمع من الأعمال الطيبة أو الأعمال الخبيثة، ولكن غداً عندما يأمر ملك الملوك أن نسجن في قبورنا، في ذلك السجن الضيق المظلم لوحدنا، ماذا نعتقد سوف ينفعنا غيرُ طيبات الأعمال التي جمعناها في حياتنا الدنيا؟

:نقلا بتصرف عن الموقع


http://www.islamtoday.net



Terjemahan:



Di sini saya akan menyampaikan cerita yang mungkin akan memberi manfaat bersama:




" Suatu hari, 3 orang menteri dipanggil oleh Rajanya dan diarahkan untuk pergi ke kebun istana dengan membawa plastik untuk diisi dengan pelbagai buah-buahan yang baik. Mereka dilarang daripada mencari bantuan daripada sesiapapun dan tidak boleh tolong-menolong sesama mereka dalam tugas ini. Ketiga-tiga menteri tersebut merasa hairan dengan arahan tersebut tetapi tidak membantahnya lalu mereka mengambil plastik tersebut dan pergi ke kebun istana.



Menteri pertama berniat untuk memuaskan hati Raja, lalu dia mengumpul semua buah-buahan yang terbaik dan terpilih di dalam plastiknya.



Menteri ke-2 pula yakin bahawa Raja tidak memerlukan buah-buahan untuk dirinya sendiri, dan tidak akan meneliti buah-buahan tersebut. Maka dia pun tangkap muat saja dan tidak teliti dari aspek kualiti sehingga mencampurkan buah yang buruk dengan buah yang baik.



Manakala menteri ke-3 pula sangat yakin bahawa Raja tidak akan memeriksa plastiknya lalu dia pun meletakkan rumput, tumbuh-tumbuhan dan daun-daun pokok.



Keesokan harinya, Raja memerintahkan para menteri tersebut berkumpul dengan membawa plastik buah-buahan masing-masing Setelah berkumpul, Raja mengarahkan tenteranya agar memenjarakan para menteri tersebut bersama plastik masing-masing di penjara berasingan selama tiga bulan. Penjara tersebut tersangatlah jauh dan tidak diketahui oleh seorang pun dan mereka tidak diberikan makanan dan minuman.



Menteri pertama makan buah-buahan yang baik yang dikumpulkannya sehingga berjaya bertahan selama tiga bulan.
Menteri ke-2, berjaya bertahan selama tiga bulan dalam keadaan nyawa-nyawa ikan, dengan hanya mengharapkan buah-buahan yang elok sahaja.
Menteri ketiga pula meninggal dunia dalam kelaparan sebelum berakhirnya sebulan pertama lagi.



Jadi cuba kita tanyakan pada diri kita, di manakah kedudukan kita sekarang?
Kita sekarang berada di taman dunia dan mempunyai kebebasan untuk mengumpulkan amalan yang baik atau amalan yang jahat. Akan tetapi esok-esok apabila dijemput oleh Raja Segala Raja dan dipenjarakan di kubur yang gelap dan sempit, adakah kita menyangka bahawa amalan-amalan yang tidak baik yang kita kumpulkan di dunia yang fana ini dapat memberikan manfaat? Sama-samalah kita perbaiki dan lipatgandakan amalan kita. Wallahu'alam.

Kredit to Ummu Uwais 4 dis nice article.

No comments: