Pages

Tuesday, January 19, 2010

TOMBO ATI IKU LIMO PERKARANE!!!


jam menujjukkan 2.50 pagi.Sudah mencecah 8 deg sekarang.Masih utuh menemani hubby tercinta.Hujan sekejap renyai, sekejap lebat kat luar sana..Gas sobah ( pemanas ) habis pulak..sejuk tahap maksima nih...tak sabar nak tunggu snow turun kat bumi Jordan nih...

ummi nak bercerita pasal lagu lagi nih.Tadi berkesempatan menziarahi blog kawan2. Sudah lama sebenarnya tak menziarahi blog kawan2 dek kerana kesibukan.

Ummi tertarik dengan lagu OPICK nih..Tombo hati.Kat sini ummi C&P dari youtube dan juga liriknya dari
sini.



SERBA SEDIKIT PERINGATAN BERSAMA...

Obat hati ada lima perkaranya
Yang pertama
baca Quran dan maknanya
Yang kedua
sholat malam dirikanlah
Yang ketiga
berkumpullah dengan orang sholeh
Yang keempat
perbanyaklah berpuasa
Yang kelima
dzikir malam perpanjanglah








C&P dari blog
MUN.
:: review berkenaan lagu tombo hati ::

tombo ati (obat hati) adalah lagu lama yang dapat ditelusuri jejaknya semenjak jaman sunan Kalijaga. mengajarkan konsep konsep tasawuf dalam logika yang mudah. bila kita mengunjungi wilayah-wilayah pedesaan, setiap subuh, lagu ini mengiringi alunan kehidupan dan aktivitas yang mulai seiring datangnya pagi.

jika dengar lagu ini, hati jadi tergetar dan ingat kalau kita hidup cuma sekali. kapan kita bisa jalanin yang lima waktu lagi. ketika cinta bertasbih. bai bai.






Obat Hati
Album : Istighfar
Munsyid : Opick
http://liriknasyid.com



Tombo ati iku limo perkarane
Kaping pisan moco Qur'an lan maknane
Kaping pindo Sholat wengi lakonono
Kaping telu wong kang sholeh kumpulono
Kaping papat kudu weteng engkang luwe
Kaping limo dzikir wengi engkang suwe
Salah sakwijine sopo biso ngelakoni
Mugi-mugi Gusti Alloh nyembadani

Koor :
Tombo ati iku limo perkarane
Kaping pisan moco Qur'an lan maknane
Kaping pindo Sholat wengi lakonono
Kaping telu wong kang sholeh kumpulono
Kaping papat kudu weteng engkang luwe
Kaping limo dzikir wengi engkang suwe
Salah sakwijine sopo biso ngelakoni
Mugi-mugi Gusti Alloh nyembadani

Obat hati ada lima perkaranya
Yang pertama baca Quran dan maknanya
Yang kedua sholat malam dirikanlah
Yang ketiga berkumpullah dengan orang sholeh
Yang keempat perbanyaklah berpuasa
Yang kelima dzikir malam perpanjanglah
Salah satunya siapa bisa menjalani
Moga-moga Gusti Alloh mencukupi

Koor :
Obat hati ada lima perkaranya
Yang pertama baca Quran dan maknanya
Yang kedua sholat malam dirikanlah
Yang ketiga berkumpullah dengan orang sholeh
Yang keempat perbanyaklah berpuasa
Yang kelima dzikir malam perpanjanglah
Salah satunya siapa bisa menjalani
Moga-moga Alloh Taala mencukupi
Moga-moga Alloh Taala mencukupi

SEMOGA ADA MANFAATNYA BERSAMA..UMMI SEBENARNYA MEMPUNYAI DARAH KETURUNAN DARI INDONESIA DAN JUGA SAUDARA MARA DI INDONESIA.JADIKNYA KENA BELAJAR JUGA BAHASA INDON NIH..HM..BAHASA ARAB DAN ENGLISHPUN UMMI NAK BELAJAR!

ummi C&P dari blog kawan ummi kat sini.Tajuk Malaysia dan Indonesia.

buat anak-anak generasi Malaysia dan Indonesia, 2 negara Islam...suatu ketika dahulu kita merupakan sebuah empayar, lalu persaudaraan kita terpisah lantaran penjajahan oleh British, Jepun,Komunis,Belanda, Perancis dan bangsa lain menawan hukum Allah yang kita semua nobatkan sebagai perlembagaan tanah kita ini.

Malaysia dengan kapasiti 26 juta penduduknya, manakala Indonesia dengan milikan ratusan juta penduduk dengan memegang status gelaran negara yang mempunyai penduduk Islam terbesar didunia. nah,dalam hal ini, kita sudah berjiran, dalam hal ini seharusnya kitalah juara diteluk dan rantau ini jika kita bersatu. mengapa kita tewas kepada singapura dalam ekonomi? mengapa kita mundur dalam suara yang seharusnya membela saudara diPalestin? kita miliki jiwa-jiwa yang ramai, namun tiada satu pun berguna membawa serta mengangkat suatu keberanian yang harus didokong.

budaya kita semakin hilang, tamadun kita kian lusuh dek kerana menganggap Barat yang terbaik untuk di impilementasikan kedalam sistem negara.

lihat sahaja internet, laman-laman pornografi lebih banyak daripada laman dakwah. bukankah kita punyai ramai umat dirantau ini? mana perginya suara dakwah di maya ini? ayuh saudara seagamaku yang berada di Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak, serta Indonesia .....bangkitkan suara Islam kita diseluruh lapangan dan tempat, kita harus bangun dan terus berjuang.....!!!




7 comments:

Ahmad Zulfadhli said...

umat islam kini sukar bersatu sebab wang ringgit, perempuang cantik dan harta kekayaan kini menjadi pujaan..

Herdoni said...

Damailah bumi
Damailah negeri
Damailah hati
Dimulai dari diri

Confession of a Coffeeholic Mama-Miya said...

ni la nasib kita yg dibesarkan dlm negara kapitalis. nak tak nak, kena jugak pikirkan benda demi mengisi tembolok sendiri. kita semua dah kurang peri simpati. tak hilang concept "it takes a village to raise a child". so with that, mmg dpt rasa deterioration of peribadi islamic yg murni.

ummi_alyarissa said...

ape kabar kak tie sekeluarga?faqeh cmner dah sekarang?

ummu faqeh said...

putra almaliki-betul tuh..saya bersetuju dgn pndpt anda..marilah kita bersama2 maju ke hadapan!

herdoni-bersamalah kita merubah diri sendiri dahulu ke arah kebaikan...

mama-miya-itulah nak buat cmna..tanggungjawab kita bersama untuk mengubah ummat ini ke arah perkara yang lebih baik dan lebih prihatin terhadap nasib orang lain.insya Allah..kita sedang berusaha kan..

ummu faqeh said...

mokder-alhamdulillah..faqeh dah kembali normal seperti biasa.Harapnya mokder semakin tabah + matang + sabar + tenang = bahagia dunia akhirat.

Shopping Blog said...

So, even though the links of london wedding attire is given the prime links jewellery focus, it is important to look into links of london uk issues like the choice of hair and make-up, cheap links of london shoes that compliment the attire and links london jewellery other such seemingly trivial yet very cheap watch charm important details.Things to Look Out for friendship bracelets by choosing, shoes that compliment your sweetie bracelets uk wedding attire perfectly. Make sure to not only Links london Chains focus on the look of the shoe but to also pay links london pendants attention to the material of the shoe.

SYUKURI NIKMATNYA!

font



I changed my font at thecutestblogontheblock.com

MUTIARA AL-QURAN اللؤلؤة قرآن كريم

TABAHKAN HATI KAMI!