Pages

Wednesday, December 30, 2009

DISAMBUT PARA MALAIKAT!


Jam menunjukkan 4.26 a.m.11deg sekarang.Ummi keseorangan pada pagi yang dingin ini tanpa hubby di sisi...Hubby sedang menemani buah hati kami di Hospital Ibnu Al Nafis.Hari ni masuk hari kedua bermalam di hospital.

Mengimbas apa yang terjadi 2 hari lepas..tapi masih lagi menjadi trauma pada ummi apabila terbayangkan suasana tersebut..sehingga ke saat ini ummi masih tidak dapat lagi membuka pintu dan menatap tempat kejadian tersebut...pastinya air mata ummi akan mengalir sederas denyutan jantung ummi..Sungguh Ya Allah berilah ketabahan kepada kami semua!

Waktu itu jam menunjukkan 3.00 petang,28.12.2009.

ummi dan abi baru sudah bersolat asar.Abi membuat assignment dan preparation untuk presentation keesokkan harinya.Asiah dah terkejut ketika itu, ummi angkat dia dan bermain2seketika...
Anak2 ummi sedang bermain2di beranda luar.Memang itulah aktiviti harian yang paling menyeronokkan bagi mereka untuk melepaskan kebosanan.
Terutamanya Muhammad Faqehuddin.

Kak Jannah dan Muhammad Faqehuddin beberapa kali minta izin untuk mereka bermain2 di bawah dengan budak arab.Tapi abi tak benarkan kerana tiada orang akan melihat dan menjaga mereka.
Abi sibuk dengan ass. dan ummi sedang menjaga Asiah.

Memang setiap masa kami selalu berpesan kepada mereka agar berhati2 dan jangan memanjat atas beranda tersebut.Mereka suka sangat berada di luar kerana ada kakak2 arab selalu berkomunikasi dengan mereka, kadang2 siap baling coklat dan biskut dari mabna mereka..Apalagi kesukaan yang amat sangatlah bagi adik beradik nih.Komunikasi Kak Jannah juga semakin baik apabila berkomunikasi dalam bahasa arab dengan kakak2 tersebut.

Nak dijadikan cerita..Faqeh datang kat ummi nak kencing katanya.Ummi pun cepat2 cabut seluarnya dan pakaikan semula semua pakaian tanpa memakai pampers.Faqeh ni memang payah nak pakai pakaian sendiri...selalu kena marah.

Makcik2 arab ramai tengah berborak kat bawah.Seperti biasa Ummu Qusoi bersama jiran2 kami.Ummi pernah juga join the club, tapi setelah ada tanggungjawab lain,ummi lupakan sementara waktu.

tiba2..."ABI..FAQEH JATUH KAT BAWAH!"..kami terkedu dan bingung memikirkan kemungkinan mereka membuang barang atau sampah ke bawah..Ya Allah..abi menjerit pada ummi beritahu lagi sekali yang jatuh ke bawah adalah anak kami..FAQEHUDDIN!!!

Ummi sempat ambik tuala jer letak atas kepala terus jengukkan kepala ke bawah.
YA ALLAH, ANAK AKU!Berderai dah air mata nih...makcik2 arab semuanya dah kerumun faqeh yang terbaring lesu atas lantai.
Ummuqusoi sempat ambikkan air sapu muka faqeh.
Kedengaran tangisan faqeh,ALHAMDULILLAH..dia menangis!

Abi dengan secepat mungkin mendakap dan memeluk faqeh dan bawa naik ke atas.Terus dibaringkan.Ummi membuka semua pakaian yang berlapis2 dia pakai untuk pastikan tiada cedera dan patah .Faqeh terus2 menangis dan menangis..mungkin trauma dan rasa takut lagi.
Tangisan faqeh seiring dengan tangisan ummi dan abi.

Ummu Qusoi datang menenangkan hati kami..
bahkan semua makcik2 arab datang ke rumah kami.
Ummu Qusoi terangkan bahawa Faqeh terjatuh tepat2 atas ribaan dia.
YA ALLAH KURNIAANMU ..
KANAK2 SEPERTINYA DISAMBUT OLEH PARA MALAIKAT!
Ya Allah besarnya kurniaanMu..
Kau gerakkan hati UmmuQusoi untuk duduk betul2 di bawah faqeh.
Sedangkan sebelum ini mereka selalu berkumpul di tempat yang lain sedikit.

Faqeh jatuh betul2 atas ribaan UmmuQusoi dan kepalanya terhantuk sedikit ke lutut UmmuQusoi dan selepas itu terjatuh lagi sekali ke lantai.
UmmuQusoi pun tergamam dan terkejut..ingatkan anak2 buang sampah..rupanya buang orang!!!
( huhu..nak jadi keluangman kot..kata acik Ika.)

Seterusnya ummi beri dia minum air.Pada mulanya faqeh menolak,namun setelah dipujuk, dia minum sedikit air.Abi dah call Ammu Din..
Alhamdulillah..secepat kilat dia datang!
Faqeh dibawa ke Hospital Ibnu Al Nafis.

Ummi terus ambik Asiah pulak.Kesian kat dia.
Menangis takut mungkin tgk makcik2 arab ramai kat rumah kami.
Semuanya berkumpul kat dapur.
Kedengaran semuanya makcik2 tu suruh ummi bersabar.
Allahu yusallimuhu-Allah akan selamatkan dia..
Biiznillah khoir-dengan izin Allah, semuanya baik.
You take care of another bb, insya Allah , Allah will care of ur son!!!
Allahu Yukhollik,Allah Maak- Allah with you!Alhamdulillah..hati ummi sedikit tenang dengan kata2 perangsang dan semangat yang diberikan oleh jiran2 tetangga..
Syukur padaMu Ya Allah..

Abi call, Faqeh terpaksa admit.Doktor nak tengok perkembangan dia selepas beberapa jam terjatuh.Doktor dah scan kepala faqeh, alhamdulillah..pendarahan tiada, namun ada sedikit keretakan pada tempurung kepalanya.
Namun alhamdulillah,otaknya tiada apa2.
Syukur lagi sekali kupanjatkan padaMu Ya Allah.

Ummi bersolat maghrib dalam linangan airmata.Ummi solat hajat mohon Allah beri kesihatan sebaiknya kepada anak ummi dan juga ketenangan kepada kami menghadapi ujian ini..

Ummu Qusoi datang dengan kaki yang terhencot2.Kesian dia,kaki dia bertambah sakit bagaikan terbakar katanya.Yerlah seberat faqeh jatuh atas ribaannya dan kepala faqeh betul2 terkena kepala lutut UmmuQusoi.Dia datang bertanyakan keadaan faqeh dan tanyakan kami perlukan bantuan apa2 daripada beliau.Ya Allah, betapa mulianya hati dia.Baantuan dari segi kewangan juga dia bertanya,dan memahami kami hantar anak ke hospital swasta, yang mana biasanya memerlukan JD 500 sebagai depositnya.

Namun ummi cuma meminta dia menghantar kami anak beranak ke hospital malam ini juga.Alhamdulillah,setelah azan isyak , kami ke hospital bersama kereta AbuQusoi.Alhamdulilllah..

jam 6.15 petang ( malam ) , di Hospital Ibnu Al Nafis..

Ummi sampai jer, faqeh tengah muntah.Susu yang dia minum pagi tadi terkeluar semuanya.Sedikit pucat mukanya dan kepala sebelah kiri agak bengkak dari luar.Mungkin hentakan ke lutut UmmuQusoi.Faqeh tersenyum melihat adik beradik dia datang.Ummi peluk dan cium dia.
Ya Allah besarnya kurniaanMu...
Syukur padaMu Ya Allah aku masih mampu memeluk dan mencium insan yang ku kandung 9 bulan dan dilahirkan secara pembedahan ini..

p/s..oklah ummi sambung kat entri seterusnya nanti.Nak taip assignment hubby pulak nih.Esok dah nak hantar.Tengok gambar dulu yer.Insya Allah ada masa ummi sambung lagi.


inilah suasananya faqeh di bilik icu.Kak Jannah tengah bercakap lagi dengan faqeh.Siap berjanji akan belikan biskut oreo apabila faqeh balik rumah nanti.




Alat dipasang didadanya untuk melihat denyut jantung faqeh.


kak jannah duk beri kata perangsang kepada faqeh.siap beritahu ummi asyik nangis jer bila ingat kat faqeh.



tertidur..kesan ubat.Lagipun faqeh diwajibkan berpuasa sehari.

adik yang duk sibuk makan kacang kuda.Ummi bawa untuk abg faqeh, dia pulak yang tukang perhabiskan..hehe abg faqeh kena pose..

faqeh..sampainya selepas 2jam..4kali dia muntah.semua isi perut dia keluarkan.

UmmuQusoi sedang bercakap2 dengan kak jannah dan faqeh.
muka yang agak pucat pada mulanya.Namun setelah muntah 4 kali, sudah kembali kemerah2an pipinya.Alhamdulillah!
kesian faqeh,dicucuk dengan jarum ini untuk dimasukkan ubat dan air.






11 comments:

Ummu Asiah said...

Ya Allah, selamatkanlah Faqeh & berilah ketenangan pada Kak Izma sekeluarga..

Anonymous said...

Salam...Izma bawak bersabor yerk.i nie kalo budak sakit cepat tul tersentuh...sebak rasa..update me okey..Aikin

Kehelan said...

meremang bulu roma... moga adik faqeh cepat sembuh! tabah yek Izma!

ummiluqman said...

semoga Faqeh cepat sembuh, sabar hadapi dugan ni ya. Izma

nuhaz said...

ya allah izma.. sedih zila baca entry ni..kuatnya dugaan izma sekeluarga..zila doakan faqeh cepat sembuh ye n smoga izma tabah mnghadapi ujian ni..AMINN

Cikgu Dima said...

Insyaallah...
moga2 adik Faqeh sihat seperti sediakali....insyaallah....doa dari Malaysia....

ummu faqeh said...

ummuasiah-jzkk atas doa yang tak putus2 utk kami sekeluarga..

aikin-insya Allah...memang kena bawa banyak bersabar..thanx my fren!

kay-uish..memang meremang bulu roma..sampai sekarang izma masih lagi trauma kay..insya Allah semuanya akan kembali pulih seperti biasa,amin.


ummiluqman-insya Allah harapnya faqeh back 2 normal!thanx kak azma 4ur moral supporting!

zila-terimakasih banyak2 zila.besar dugaan kami..mungkin ada lagi org lain yg lg hebat dugaannya..syukur kami pada Allah.doakan kami yer..

cikgu dima-insya Allah cikgu..terimakasih..semoga semua doa2 sahabat dimakbulkan Allah..amin!

Anonymous said...

Semoga Allah sentiasa memberi kekuatan n ketabhan hati utk hadapi semua ujian yang Dia berikan..alhamdulillah Faqeh dah bleh kuar wad..k.za(uitm dgun)

ummu faqeh said...

acik za..terimakasih bnyk2 atas doa tersebut..amin..

Anonymous said...

salam..izma, faqeh camne skrg..berdebar rasa bila tau faqeh jatuh camtu..sabar ye izma..ujian Allah tu..kak ida kipsas

ummu faqeh said...

kak ida..alhamdulillah semuanya dah kembali normal..ada 1001 hikmah sebenarnya...ujian Allah nak uji tahap keimanan kita sbnrnnya...terimakasih kak ida..

SYUKURI NIKMATNYA!

font



I changed my font at thecutestblogontheblock.com

MUTIARA AL-QURAN اللؤلؤة قرآن كريم

TABAHKAN HATI KAMI!