Pages

Thursday, June 4, 2009

siri ceramah penjelajahanku

alhamdulillah,aku telah diberi kepercayaan oleh pihak atasan untuk memberikan ceramah di kursus induksi kementerian pengajian tinggi di hotel2 sekitar terengganu ini...alhamdulillah, terlalu banyak perkara baru yang aku perolehi semasa dalam proses pemberian ceramah itu..antaranya:
1. jangan gabra apabila berada di hadapan audience..bina rapport yang baik dengan audience kita..
2.hilangkan kegugupan bila mula2 sampai dengan berkata pada diri sendiri "u can be the best speaker!!.!"
3.buat preparation yang banyak sebelum sesi ceramah..hehe aku kalu ceramah esoknya, confirm malamnya tidur sampai kul 4pagi..ada jer penambahbaikan yang aku buat...
4.pakai dressing yang paling memberi keyakinan kepada diri sendiri...dan bawa teman, staff atau kawan terdekat untuk memberi sokongan, walaupun sekadar mengambil gambar kita..hehe yang jadi mangsa dalam sesi penjelajahan ini, tentulah en azhar dan cik wani..jangan marah yer..
5.mulakan dengan bacaan doa penerang hati dan selawatlah banyak2 semasa pengerusi majlis memulakan majlis..dan yang paling penting.. BERDOALAH PADA ALLAH AGAR HATI2 AUDIENCE KITA LEMBUT DAN MUDAH MENERIMA ILMU2A YANG KITA SAMPAIKAN!!!
6.DAN YANG PALING2 PENTING..IKHLASKAN NIAT KERANA ALLAH TAALA..terlalu banyak pengalaman suka duka yangku lalui sepanjang memberikan ceramah..dan semua itu lebih mematangkan diriku sebenarnya..Syukur padaMU Allah keranaku diberi peluang yang amat bermakna ini..

di sini ada 3 siri ceramah yang ku hadiri..

1.pada 21 Mei 2009 - Hotel YT Midtown Terengganu
2.pada 22 Mei 2009- Gem Beach Resort Terengganu
3.pada 25 Mei 2009- Hotel Seri Malaysia Terengganu..

Insya Allah di entri seterusnya akanku tepek gambar2 nya dan sedikit catatannya...
hm..ngantuk dah jam sekarang menunjukkan ku; 4.54 pagi , 4 Jun 2009,lokasi di Naza Hotel Johor Bahru..bye..jumpa esok pulak

No comments: