Pages

Thursday, December 15, 2011

DEMAM BAYI.

BAYIBismillah Walhamdulillah...

Suhu menunjukkan 9 degree.Bermula fasal awal syita' (winter) ini.
Maka bermulalah episod demam bergilir2.

Anak2 ummi demam.Mula2 Faqeh,lepas tu, Faheem dan Faheem pula.Dan sekarang ummi pula demam.Allahu Akbar!Semoga demam ini kafarah kepada dosa2 yang lalu,amin!

Sebagai rujukan untuk anak demam.Rujukan di sini.
Demam


Suhu badan bayi saya telah meningkat ke paras yang amat tinggi. Adakah saya perlu risau?
Kenapa kita selalu demam?
Bagaimana saya boleh tahu sama ada demam bayi saya ini serius atau tidak?
Apa maksud kekejangan febril?
Bagaimana saya boleh mengesan demam?
Apa yang boleh saya lakukan untuk merawat demam bayi saya?
Apa yang perlu saya elakkan?


Suhu badan bayi saya telah meningkat ke paras yang amat tinggi. Adakah saya perlu risau?
Sukar untuk tidak risau apabila bayi anda sedang menangis dan suhunya meningkat tetapi demam jarang membawa bahaya. Demam merupakan suhu badan yang melebihi suhu normal badan. Suhu badan normal pada bayi yang sihat adalah dari 97.7 darjah F / 36.5 darjah C sehingga 100 darjah F / 37.8 darjah C. Bayi mempunyai suhu yang lebih tinggi daripada kanak-kanak yang lebih besar, dan suhu manusia selalunya akan naik semasa siang dan turun semasa malam. Secara amnya, bayi tidak dianggap demam kecuali suhunya melebihi 100 darjah F / 37.7 darjah C pada waktu pagi atau melebihi 101 darjah F / 38.2 darjah C pada waktu petang.

Kenapa kita selalu demam?
Demam ialah satu cara badan kita melawan jangkitan. Makrofaj iaitu sel “pembersih” dalam badan kita sentiasa dalam keadaan berkawal. Apabila mereka menemui sesuatu yang asing – seperti virus, bakteria atau fungus – mereka akan membersihkannya sebanyak yang mungkin. Pada masa yang sama, mereka akan meminta bantuan, memberi isyarat kepada otak untuk meningkatkan suhu badan. Haba akan secara langsung membunuh beberapa jenis bakteria. Ini juga akan meningkatkan penghasilan sel darah putih dan bahan kimia yang membunuh kuman.

Bayi selalu demam selepas menerima imunisasi; demam juga boleh diikuti dengan selesema, flu, sakit tekak, jangkitan telinga, penyakit respiratori (seperti pneumonia), krup, penyakit virus dan jangkitan saluran urinari.

Bagaimana saya boleh tahu sama ada demam bayi saya ini serius atau tidak?
Kelakuan bayi anda lebih penting daripada suhu badannya. Jika dia mempunyai demam pada 102 darjah F / 38.9 darjah C, menyusu dengan baik, bertindak balas dan mudah ditenangkan, anda tidak perlu risau, tetapi jika suhu dia ialah 101 darjah F / 38.2 darjah C, asyik menangis, lemah dan tidak aktif, anda perlu risau. Hubungi pakar pediatrik anda jika bayi anda berkelakuan aneh, jika tiba-tiba dia menangis lebih daripada biasa dan anda tidak boleh menenangkannya seperti biasa dan jika dia amat letih dan tidak menyusu. Anda perlu lebih berhati-hati dengan bayi yang lebih kecil terutamanya bayi yang di bawah tiga bulan dan doktor akan membuat pemeriksaan yang lebih lanjut pada bayi-bayi ini.

Bayi selalunya akan mudah sakit tetapi mereka juga mudah sembuh. Walau bagaimanapun, anda perlu hubungi doktor anda jika bayi anda demam selama lebih daripada tiga hari.

Apa maksud kekejangan febril?
Jika suhu anak anda meningkat secara tiba-tiba, menyebabkannya menjadi pucat, kejang, bergerak menggerenyet tidak terkawal dan mungkin tidak sedarkan diri, dia sedang mengalami serangan yang disebabkan oleh demam, yang dikenali sebagai kekejangan febril. Ini amat menakutkan apabila dilihat tetapi ia jarang membahayakan bayi. Walaupun ia kelihatan berpanjangan, serangan ini selalunya berterusan hanya selama 20 saat dan jarang berlaku lebih dari dua minit. Jika serangan berlaku lebih dari empat minit, hubungi ambulans untuk membawa anak anda ke jabatan Kemalangan dan Kecemasan dengan segera

Semasa anak anda mengalami serangan, jangan kekang bayi anda dengan apa-apa cara sekali pun. Longgarkan mana-mana pakaian yang ketat dan keluarkan sebarang benda dari mulutnya seperti puting atau makanan. (Bayi anda tidak akan menelan lidahnya,) Hubungi doktor anda apabila serangan sudah reda.

Bagaimana saya boleh mengesan demam?
Ibu bapa selalunya boleh tahu jika anak mereka demam dengan menyentuh atau mencium dahinya (kajian menunjukkan metod ini tepat sebanyak 75 peratus). Gunakan termometer untuk mendapatkan bacaan yang lebih tepat. Jangan gunakan termometer oral (mulut) sehingga anak anda berusia tiga tahun. Jika bayi anda masih terlalu kecil untuk anda menggunakan termometer oral, bacaan suhu boleh diambil dari ketiaknya jika dia demam. Pegang hujung bebuli termometer di ketiak bayi dengan sikunya rapat ke sisi selama lebih kurang lima minit (termometer digital terbaru akan berbunyi bip apabila suhu telah diambil). Bacaan ketiak akan memberikan bacaan satu atau dua darjah lebih rendah daripada bacaan internal, jadi tingkatkan bacaan yang diambil.

Termometer telinga adalah cepat dan tepat untuk mengambil suhu anak anda tetapi harganya mahal dan memerlukan tangan yang stabil untuk mendapatkan bacaan tepat. Anda juga boleh menggunakan jalur demam yang anda letakkan pada dahi anak anda dan walaupun bacaannya kurang tepat, ia mudah digunakan ke atas bayi yang sedang beronta-ronta.

Apa yang boleh saya lakukan untuk merawat demam bayi saya?
Anda tidak perlu merawat demam kecuali anak anda berasa tidak selesa atau jika dia pernah mengalami kekejangan febril. Berikut adalah langkah-langkah menenangkan-demam:

• Jika anak anda demam dan berusia lebih daripada lapan minggu, anda boleh berikannya Panadol yang khasnya untuk bayi dan kanak-kanak, untuk menurunkan suhunya. Ikuti arahan dos pengambilan dengan berhati-hati. Dos yang tepat bagi ibuprofen (Nurofen) juga boleh diberikan. Parasetamol dan ibuprofen tidak disarankan kepada bayi di bawah usia dua bulan dan jangan berikan aspirin kepada bayi atau anak anda yang berusia di bawah 16 tahun, yang dikaitkan dengan Sindrom Reye's, penyakit yang sebenarnya jarang berlaku tetapi boleh membawa kematian.

• Pakaikan bayi anda baju kain kapas yang nipis (jangan balut bayi anda untuk mengurangkan demam).

• Pastikan biliknya sejuk. Jika perlu, letakkan kipas berhampiran kot bayi dan gunakan sehelai cadar atau selimut nipis untuk menyelimutkannya.

• Berikan banyak cecair. Bayi kecil memerlukan lebih banyak air daripada biasa, iaitu -- susu badan atau susu formula. Jika anda sudah memberikan minuman lain kepada bayi anda, berikan lollipop ais, sup jernih atau jus buah-buahan telah yang dicairkan.

• Cuba mandian berspan. Letakkan bayi anda dalam tub mandi yang cetek dengan air yang suam dan gosokkan badannya, satu bahagian pada satu masa, dengan kain flanel atau span yang diperah sedikit. Jangan keringkan badan bayi anda; biarkan air tersejat sendiri. Ini mungkin membuatnya lebih selesa.

Apa yang perlu saya elakkan?
• Jangan letakkan bayi anda di atas katil sahaja. Walau pun dia tidak boleh terlalu aktif, aktiviti sederhana adalah baik.

• Jangan biarkan anak anda kelaparan; bayi yang sakit memerlukan banyak kalori dan cecair.

• Jangan risau sangat. Sesetengah bayi mungkin demam dan berkelakuan seperti biasa. Bayi yang lain akan meragam sedikit tetapi dengan jagaan yang baik, bayi anda akan kembali sihat semula dengan segera.

English Version.

Fever

Approved by the BabyCenter Malaysia Medical Advisory Board

Last reviewed: May 2011 [Show references]

My baby has a high temperature. Should I worry?
Why might my baby have a fever?
How can I tell my baby has a fever?
What can I do to treat my baby's fever?
How can I tell if my baby's fever is serious?
What is a febrile convulsion?


My baby has a high temperature. Should I worry?
It's hard not to worry when your baby is crying and her temperature is soaring, but a fever rarely causes any harm. A fever is part of your baby's defence against an infection.

However, a fever can be more serious if your baby is under six months. It is fairly unusual for young babies to develop a high temperature, so this can be a warning sign that something is wrong. Contact your doctor straight away if your baby is:

under three months and has a temperature of 38 degrees C or more;
under six months and has a temperature of 39 degrees C or more.

If your baby is older than six months, the height of her temperature or how long it lasts does not always determine how poorly she is. Your instinct that your baby is unwell is just as reliable as measuring her temperature. Although it can be useful to use a thermometer so you know what is normal for your baby.

Why might my baby have a fever?
Your baby has a fever because she's fighting an infection. Sometimes it may not be obvious why your baby has a fever, but common reasons can include:

colds;
flu;
croup;
sore throat;
ear infection;
urinary tract infections;
respiratory illness, such as pneumonia or bronchiolitis;
a virus that causes a rash, such as roseola, chickenpox or hand, foot and mouth disease.

Babies often get fevers after receiving immunisations. Your paediatrician or clinic nurse will give you advice on what to look out for after your baby has had an immunisation.

How can I tell my baby has a fever?
You will usually be able to tell if you baby has a fever just by touching her. Her skin will feel very hot. You can feel her brow, or if she's younger than three months, feel her chest or back.

If you want to you can use a thermometer to give you more idea about her temperature. Normal body temperature is between 36 degrees C and 37 degrees C, but this can vary by a few points of a degree from child to child. A fever is anything that is high for your baby.

You don't need to buy an expensive thermometer. Most are easy to use and have clear instructions. There are different types you can buy from your pharmacy:

Digital thermometers are probably the best type you can use at home. They are accurate and beep when they are ready. Tuck it under your baby's armpit, with her arm down by her side.

Ear thermometers can be very accurate and only take a second, but they are difficult to use correctly. They can also be expensive.

Forehead strips are less accurate as they show the temperature of your baby's skin, rather than her body. But they are quick and easy to use.


What can I do to treat my baby's fever?
You should be able to treat your baby's fever at home. Here are some ways to keep your baby comfortable and speed her recovery:

Give your baby lots of drinks to make sure she is well hydrated. Offer her regular breastfeeds, or formula milk and extra cooled boiled water.

Let her eat when she feels like it. If she's doesn't want much food, try to offer small amounts regularly to keep her energy up.

Let her rest if she wants to, but she doesn't need to stay in bed if she would rather be up and about.

You don't need to take off layers of your baby's clothes, or add extra clothing.

Offer your baby infant paracetamol or ibuprofen if she seems very uncomfortable or upset, but only if she is three months or older. Follow the dosage instructions on the packet or ask your pharmacist or doctor if you are unsure how much to give your baby. Don't give both at the same time. If you have offered one and it hasn't helped, you could think about giving the other one instead.

You may have heard about a link between paracetamol and babies developing wheezing or asthma. Be assured there is no evidence paracetamol causes these problems. Paracetamol is safe for your baby if you give her the correct dosage.

How can I tell if my baby's fever is serious?
If you are worried see your doctor. You should be more cautious if your baby is younger than six months as a feverish illness is more unusual and could be more serious.

If you baby has a fever along with other symptoms, this could be a sign of a more serious illness. Symptoms to look out for include:

Your baby is particularly sleepy or drowsy.

She has not wanted to drink for more than eight hours. Or she’s had less than half of her usual amount to drink over the past 24 hours. This includes breast or bottle feeds for young babies.

Sunken fontanelles (the soft spots on your baby’s head), along with other symptoms, including dry lips, dark yellow urine and fewer wet nappies than usual. These can be signs of dehydration.

Your baby has an unexplained rash.


What is a febrile convulsion?
Febrile convulsions are fits that sometimes happen in babies and young children with a high temperature. They are frightening to watch, but are rarely harmful. Although a febrile convulsion may seem likes it's going on for ages, they usually only last for 20 seconds, and rarely for more than two minutes.

If your baby has a brief febrile convulsion for the first time, take her to the clinic or your paediatrician. A doctor can check her and help to confirm the cause of her fit.

If the fit has not stopped after three minutes, take her to the accident and emergency department of the nearest hospital right away, or call 999 for an ambulance.

While your baby is having a fit, don't restrain her in any way. Just loosen any tight clothing and remove anything in her mouth, such as a pacifier or food. She won't swallow her tongue.

No comments: