Pages

Wednesday, January 12, 2011

HAYYA ILAL MADRASAH!

Bismillah Walhamdulillah..
Alhamdulillah..jam menunjukkan 2.00 ptg.Suhu agak suam sejuk di Jordan sekarang.Ummi nak bercerita tentang sekolah anak2 ummi di sini.

Melayari fb kawan2 ummi,ramai kawan ummi yang anaknya baru masuk sekolah baru2 ini.Alhamdulillah..sekejap sahaja masa berlalu...anak2 cepat membesar..kita ibubapa ini pula semakin menghampiri waktu2 perkabungan...

Di Jordan,berlainan cuti dan sisitem pembelajaran di sini.Kak Jannah mula2 masuk Raudhah ( tadika ) pada usia 5 tahun,iaitu pada bln 9 tahun 2009.(Masa kami mula2 sampai di Jordan).Di sini sesi persekolahan dibuat mengikut sesi kuliah universiti.maksudnya setahun ada 2 semester.Semester 1,raudah kak jannah bermula pada bln 9.2009 dan semester 2 bermula pada bulan 2.2010.

Manakala pada bulan 8.2010 semester 1 untuk Sof awwal ( darjah 1 ) bermula.Tahun lepas kak jannah baru berusia 6 tahun.Semester 1 , telah berakhir pada minggu ini.Dan sesi persekolahan untuk semester 2 akan bermula pada bulan 2.2011 ini.Maksudnya..apabila jamiah cuti,maka sekolah juga akan bercuti.Bahkan buku teks juga ada 2 fasal untuk setahun.

Pembelajaran di sini memang agak mencabar.  My hubby kata " Sekolah rendah di sini,umpama sekolah menengah di Malaysia.Dan sekolah menengahnya umpama universiti di Malaysia dari segi level pembelajarannya".Syukur alhamdulillah dipanjatkan kepada Allah, kerana anak2 ummi datang ke sini dalam usia yang muda,yang mana memulai persekolahan dari peringkat yang mudah.

Bukan senang sebenarnya anak2 ummi untuk menyesesuaikan diri belajar dengan kawan2 arab yang mana bahasa dan budaya yang berlaianan daripada kita.Yerlah nak berkomunikasi,perlu berbahasa arab.Dari segi adat dan budaya juga berlainan.Budaya kat sini,anak2 perempuan tidak memakai tudung di usia yang kecil.Kelas kak jannah,hanya kak jannah seorang jer yang pakai tudung , selain cikgunya sendiri.

Mula2 dulu,kak jannah ada juga bersungut tak nak pakai tudung ke sekolah,nak ikat rambut comel2 macam kawan2 dia..tapi,sekarang,alhamdulillah..semuanya dah biasa.Alhamdulillah..ketika ummi dan abi ke sekolah kak jannah baru2 ini,Mama Abeer ( cikgu  dia) amat2 memuji kak jannah dari segi akhlak dan juga pelajarannya.Alhamdulillah.belajarlah elok2 anak ummi yer.Belajar ni pada permulaannya memang susah,lama2 mudahlah kalau kita rajin dan berusaha bersungguh2..

Itu cerita kak jannah.Faqeh bagaimana pula?huish..hero ummi nih..mula2 kami cuak juga adakah Faqeh dapat belajar dengan cepat dalam suasana belajar dengan pelajar2 arab.Pernah suatu hari faqeh tak nak ke sekolah,alasannya..budak2 arab selalu buat dan kacau kat dia.sabar jerlah.Memang agak ganas sikit sebenarnya arab nih.tapi ,alhamdulillah,sekarang dah ok.Dan baru lepas habis periksa hari ni. Alhamdulillah, semua madah (m/pelajaran ) dapat alamah kamilah ( markah penuh ).Belajar sungguh2 yer faqeh..nanti nak jadi tobib hayawan...( doktor veterinar)..amin!



Kak Jannah dan Abang Faqeh sebelum ke sekolah pada musim sejuk.Si Abang Faseh..baru bangun tidur,sibuk jer!
Makan roti sambil tunggu kak jannah naik bas.

melambai dari tingkat atas ke arah kak jannah.Abang Faqeh dah pergi kat kawan dia,Afnan,jiran sebelah rumah..suka sangat berlari2 di waktu pagi.

Inilah bas sekolah kak jannah dan abang faqeh.Suka sangat duduk seat belakang sekali.

Suasana pada hari pertama di kelas kak jannah.Masa ni belum pakai pakaian rasmi sekolah.

Abi sedang berbincang dengan guru kelas kak jannah.Kak Jannah sorang jer pakai tudung.Memang budaya arab,dia tak pakaikan tudung pada anaknya yang kecik..Zalim katanya..

Ini pulang dari sekolah pada hari pertama..Masa ni musim panas lagi..


ok..inilah kawan2 kak jannah ..warna hitam pakaian rasminya..tudung dan seluar,ikut masing2.Sekarang musim sejuk,itu yang pakai sweater kat luar tuh.
Abang faqeh menumpang jer amik gambar sekali.Kelas kak jannah semuanya perempuan.Memang masuk jer darjah satu,diasingkan lelaki dan perempuan,tapi stay dalam satu bangunan lagi,cuma berlainan kelas.
Kak jannah yang selalu jer ditampal stiker di mukanya.Memang stiker jadi satu perkara wajib di sini.Bahkan jaaizah ( hadiah) untuk murid2nya adalah stiker.Remaja di sini juga amat sukakan dengan stiker nih.


Hm..inilah coretan ummi tentang persekolahan anak2 ummi di Irbid,Jordan ini.Memang semuanya berbeza dengan suasana di Malaysia..namun..percayalah anak2 ummi sayang..
"Jauh perjalanan,luas pengalaman..hanya jauhari yang mengenal manikam"..
"Kesusahan hari ini akan dibayar dengan kesenangan di masa hadapan,namun harganya bukannya murah untuk meraih kesenangan di masa hadapan."

Semoga anak2 ummi menjadi anak soleh dan solehah yang dapat membahagiakan ummi dan abi di dunia dan akhirat nanti...amin!


...9.00 mlm baru siap dinukilkan..
..11 degree..
....nak tidur dah..
....kak jannah tidur rumah kawan dia 
seberang jalan bangunan kami ni.
Rumah Iman , Nuha..anak2 ust Ridhuan.
..Faqeh dan Faseh tengah syok tengok Upin Ipin..


2 comments:

Confession of a Coffeeholic Momma said...

eh kak jannah sorang aje bertudung dlm kelas tu? RESPECT!!!

ummu faqeh said...

itulah ija..memang dia sorang jer..budaya arab kat sini..tak pakaikan tudung masa kecik kat anak2 dia..zalim dan panas katanya..alhamdulillah..kak jannah steady jer...tapi sblm gi sekolah tuh,ikat rambut ,berdandan ...lepas tu sarung tudung..budak pompuan ni mmg suka melaram..hehe

SYUKURI NIKMATNYA!

font



I changed my font at thecutestblogontheblock.com

MUTIARA AL-QURAN اللؤلؤة قرآن كريم

TABAHKAN HATI KAMI!