Pages

Sunday, December 12, 2010

MENJADI TETAMU ALLAH - SIRI 1

Pemandangan di Masjid Nabawi.

Assalamualaikum...alhamdulillah setinggi kesyukuran dipanjatkan kepada Yang Maha Esa atas kurniaan Nya ..nikmat lapang dan sihat,maka ummi diberi kesempatan untuk mencoret di blog yang sudah lama sepi ini.

Jam sekarang menunjukkan 8.30 mlm,suhu sekarang 8 degree,Sudah masuk musim sejuk di Jordan ini,maka berlapislah baju yang dipakai oleh kami sekeluarga.

OKlah..kali ini ummu ingin mencoretkan serba sedikit pengalaman semasa kami menunaikan haji baru2 ini.

Kami memilih pakej yang dianjurkan oleh Persatuan Jordan .3 buah keluarga dari Amman juga memilih pakej ini.Alhamdulillah,kami berdua bertolak dari Amman.Anak2 kami tinggalkan di rumah adik2 akhowat di sini.Pagi sebelum bertolak kami menghantar Kak Jannah dan Abang Faqeh di hadapan Simsima untuk menaiki bas ke sekolah.




Perjalanan dari Amman ke Madinah memakan masa lebih kurang 30 jam menggunakan pengangkutan darat.Masa yang agak lama diambil ketika hendak melepasi border antara Jordan dan Arab Saudi.Terlalu banyak proses keselamatan yang perlu dilalui.Namun,semuanya dalam keadaaan terkawal.

Alhamdulillah kami sampai di Hotel Crown,Madinah menjelang malam.Ya Allah...terlalu ramai umat manusia di Masjid Nabawi.Alhamdulillah...keesokan harinya , kami bersolat Zuhur di Masjid Nabawi.Alhamdulillah..dapat sekali lagi menjejakkan kaki ke Masjid ini.

Di Masjid ini laluan untuk lelaki dan wanita diasingkan.Sebelum masuk,beg kami akan diperiksa.Hentah macamana nasib ummi ...guard tu ternampak handset dan kamera ummi.Maka,ummi tidak dilepaskan masuk.( Memang masjid ini tidak dibenarkan membawa handset berkamera dan juga kamera.) Kawan2 ummi semuanya lepas,mungkin guard terlepas pandang..Penyelesaiannya ,ummi meminta hubby simpan di dalam begnya.( Bahagian lelaki tidak akan dicek apa yang berada di dalam begnya.)

Ummi berlapang dada menghadapi situasi ini.Alhamdulillah..semuanya selesai dengan baik.Ummi memasuki Masjid Nabawi dengan kaki kanan dan membaca doa ...rasa bersyukur sangat2..Ummi terus menuju ke tempat air zam2,terasa penuh nikmat dapat membasahi tekak...Kami bersembahyang Zuhur,dan menunggu giliran untuk menziarahi Raudhah.Tempat yang mustajab untuk berdoa.

Setelah hampir 2jam kami menunggu..kami dapat memasuki Raudhah.Sebelum masuk,kami akan diasingkan mengikut bangsa2.Walaupun kami datang dari Jordan,muka kami tetap Malizi..Penjaga wanita di sini memuji sikap Malizi dan Indonesi yang beradap dan mendengar arahan.Memang kelakar juga dilihat beberapa golongan yang tidak sabar2 untuk memasuki Raudhah.Apabila pintu dibuka sahaja..terus diserbunya...Masya Allah..inilah sikap yang sepatutnya dihindari ..bertolak2 untuk memasuki Raudhah.

Alhamdulillah..setelah kami beratur mengikut giliran...kami dapat memasuki Raudah dengan selesa. Namun,untuk mencari tempat bersolat 2rakaat memang agak payah.Namun,alhamdulillah,Allah mudahkan urusan ummi untuk bersolat 2 rakaat,walaupun dalam keadaan terhimpit2.Seorang makcik arab memberikan tempat solatnya yang agak tersorok di belakang tiang untuk ummi bersolat.Ya Allah,syukurnya padaMU..Rupanya ini hikmah ummi agak susah untuk memasuki Masjid Nabawi ini..namun ummi diberi kemudahan untuk bersolat dan berdoa di masjid yang mulia ini...Alhamdulillah..bersangka baik dengan ujian dari Allah.

Oklah..ummi letakkan dulu beberapa keping gambar.Ummi akan sambung lagi di siri akan datang.Nak melelapkan mata ...musim sejuk ni, habis kaku tangan nak menaip ni...salam..




Hubby dan kawan2nya di Masjid Nabawi.Dari kanan..hubby,Ust Anuar Riduan,Ust Shahrul dan Ust Najib.( Sudah mendapat ttitle Doktor ,ahamdulillah sudah selesai PhD.)


pemandangan di luar Masjidil Haram.Ramainya ummat manusia....





Jinak2 burung merpati..Pemandangan indah di luar perkarangan Masjidil Haram.Tengah menunggu teksi untuk pulang ke tempat penginapan.







Para Haji dari negara ..( maaf ummi tak ingat tapi agak jauh dari Arab Saudi).Perjalanan mereka memakan masa 14 hari untuk sampai ke Mekah.Bas mereka menjadi bas serbaguna.Siangnya akan menjadi tempat duduk,malamnya pula akan menjadi katil.Subhanallah..sungguh kuat azam mereka...Ketika gambar ini diambil mereka sedang memasak untuk makan malam.Semua keleangkapan..periuk,dapur gas , bahan2 mentah dibawa dan diletakkan dalam stor bas tersebut.Masya Allah ..kagumya kami lihat kesungguhan mereka.





....10.00 mlm...
...7 degree...
20 Disember 2010
Irbid,Jordan
Mengantuk,tangan dah sejuk...
...bersambung...






No comments: