Pages

Thursday, October 22, 2009

cerita untuk tok abah

assalamualaikum...22 Oktober 2009, jam menunjukkan 1 pagi.Apa rutin ummi ?hehe..

Kali ni Abang Faqeh pulak nak bercerita..dalam bahasa apa yer tok abah?teganung ker, arab ker, indon ker?huhu.ker jawo?kuikui.

Tok abah tengoh wak mender tuh?Faqeh suka duk kat sini.Selang 2 hari sekali ummi pasang cd Tom n Jerry ker faqeh.Ummi kata tak boleh pasang tiap2 hari.Tok Abah, faqeh dok gi sekolah lagi.Faqeh nok tengok kak jannah dulu gi sekolah.Faqeh nok main dengan adik faseh.

Tapikan tok abah, faqeh selalu gok gaduh dengan adik faseh.Tapi ada gok masa faqeh mainmolek dengan dia.Faqeh suka main mok2 dengan dia.Kalu main ni, faqeh jadi ayah, faseh jadi adik, pastu kalu kak jannah ada ,jadi mok.Beh gok main ni.Pastu Faqeh suka gok main kolam2 dengan faseh.Kalu main ni, habis lembek , bantal, selimut dan barang2 dapur ummi kami buat main.

Suatu hari tukan tok abah, faqeh amik senyap2 penapis goreng ummi.Faqeh main mengail ikan dengan penapis tuh.Beh tok abah main ni, tok abah nak main sama tak?Ummi tengah goreng jemput2 nak bagi kak jannah bawa bekal.Pastu, ummi jerit kat faqeh,ummi nak penapis tuh.Faqeh tengah ngail ikan besor masa tuh..mana boleh nak bagi kat ummi.Lambatlah sikit faqeh nak bagi kat ummi.Habis jemput2 ummi hangit.Marah betul ummi kat faqeh.Siap dapat cubitan sayang lagi.Tapi tak sakit pung!

Faqeh masa mula2 sampai kat Jordan dulu selalu selesema tok abah.Pastu ummi letak vicks kat hidung, letak minyak panas kat dada dan belakang.Kakipun kena letak minyak panas.Siap ummi suruh pakai stokin lagi tok abah.Pastu masa mula2 sampai dulu, faqeh buah sangat.Sokmo kena bahang dek ummi.Ummi bahang dengan hanger.Sakit kat punggung faqeh.Lama2 lepas tuh , faqeh takut doh nok buah.Faqeh baik doh sikit lening.Tapi , buas dan nakal ada lagilah.Biasalah tok abahkan, nama budok laki, kena beza sikit dengan budok puang.Budok puang duk main nulih2 sokmo, faqeh nok buah.Tapi, ummi kata kat faqeh , ummi doa sokmo ker faqeh suruh jadi budok baik, dengar cakap ummi abi.

Tok abah, faqeh pandai doh cakap arab sikit2.Abi selalu bawa faqeh gi masjid.Barulah faqeh dok boring sangat duk kat rumah.Ni asyik2 duk main dgn kak jannah dan adik faseh jer.Bosang faqeh.Tu yang faqeh asyik gaduh dengan adik dan kak jannah.Tapi bila abi bawa gi masjid, faqeh suka sangat.Masa abi sembahyang, faqeh duk diam2 jer kat belakang,faqeh dok buah masa dalam masjid.Pastu bila orang semua dah siap, ada abang dan pakcik mari kat faqe.'Sallim, sallim' maksudnya dia suruh faqeh salam dengan dialah.Faqehpun salamlah dengan diaorang.Pastu pakcik tuh siap cium kepala faqeh lagi.Beh sangak.

Ada hari lain pulak, ada pak cik tanya 'Syus mak?'(bahasa ammi jordan)'masmuk?' (bahasa fushoha') ..maksud dia tok abah, dia tanya nama faqeh.Faqeh jawablah Muhammad Faqehuddin.Pastu ada hari lain pulak, pakcik tu tanya faqeh 'Keifak?'maksud dia apa khabar?..mula2 faqeh tak reti nak jawab.Pastu abi ajar jawabnya 'Tamam, alhamdulillah'.Hm.. faqeh pandai doh cakap arab sikit.Kak Jannah lagi pandai sebab dia pergi sekolah.nantilah tahun depan faqeh nak gi sekolah.Faqeh suka ikut abi gi masjid.Tapikan tok abah, jauh sangat masjid tuh,faqeh kejap2 jalan, kejap2 lari.Beh sangat.Masa berlari tuh, dok letihpun tok abah.Pastu sampai kat rumah baru faqeh rasa letih.Kenapa yer tok abah?pelik ok?

Faqeh tiap2 hari belajar bahasa arab dengan ummi.Pagi2 ummi ajarlah faqeh.Faqeh baca dalam kamus.Faqeh tengok gambar, pastu ummi ajar, faqeh ingatlah.Nama2 binatang faqeh ingat doh tok abah.Ghonamun - kambing, Hisonun - kuda, kittun - kucing.Faqeh ingat dah sikit2.Kekgi balik Malaysia, faqeh nok ajar tok abah pulak.Masa kat sekolah dulu Cikgu Ma ajar faqeh bahasa Inggeris.Faqeh ingat sampai sekarang.Cikgu ma kata tingkap, takboleh doh panggil tingkap kena panggil window, pintu - door, kipas - fan.Ha.. terer tak faqeh cikgu ma kan?Walau faqeh buas2 tapi faqeh nak jadi orang pandai macam abi.Faqeh nak jadi doktor haiwan nanti.

Kenapa nak jadi doktor haiwan?Sebabnya nanti kalu abi pencen dah, abi nak bukak ladang ternakan haiwan.Ada lembu, kambing, dan macam2 lagi.Jadi abi nak suruh faqeh tengokkan kesihatan ladang ternakan abi sekali.Jadi faqeh kena belajar betul2 dari sekarang.Tapi Tom n Jerry kena gok tengok.Yerlah sebabkan tom tu kucing, jerry pulak tikus, jadi binatanglah tuh.Sebabnya faqeh nak jadi doktor haiwan, faqeh kenalah tengok tom n jerry.hehehe oklah tok abah, lain kali faqeh citer lagi.Sayang tok abah dan tok ma!!!

4 comments:

ummu masyita said...

Salam,
alahai Faqeh dah pandai nak gi ngail.Faqeh,anak makcik pun kalau dah rindu dengan tokkinya,dia berangan tangkap ikan pakai bumbu.

ummutalhah said...

belajarlaa pelan2 yek faqeh..mudah2an faqeh akan jadi anak yang berjaya dunia dan akhirat...

ummu faqeh said...

salam ummu masyita.memang dah pandai sangat mengail, macam ikan berbentuk barang2 ummi dikailnya...hehe, macam2 kan anak ni ummu masyita..

ummu faqeh said...

salam acik irra, insya Allah faqeh akan semtiasa belajar betul2..doakan faqeh sokmo yer.nanti boleh kawan dengan abg chik kan..

SYUKURI NIKMATNYA!

font



I changed my font at thecutestblogontheblock.com

MUTIARA AL-QURAN اللؤلؤة قرآن كريم

TABAHKAN HATI KAMI!