Pages

Saturday, January 24, 2009

ukhuwwah

yang ni adik2 yang datang ziarah ke rumah ni..terimakasih yer adik2..jemput datang lagi yer..

yang ni namanya kak fida..dia duk melaka sekarang..my lovely sis!
ni kengkawan2 lama ketika di UiTM Dungun dulu... ketika majlis perkahwinan Kak Izan di Banggol Katong..tahun berapa yer...maybe 2006 kot..

UKHUWWAH

Maksudku dengan ukhuwwah (persaudaraan) adalah: Hati-hati dan ruh terikat dengan ikatan akidah. Ikatan akidah adalah ikatan yang paling kukuh dan mahal. Persaudaraan sebenarnya adalah persaudaraan iman dan perpecahan itu adalah saudara kepada kekufuran. Kekuatan yang pertama kepada kita adalah kekuatan kesatuan, tidak ada kesatuan tanpakasih sayang. Kasih sayang yang paling rendah adalah berlapang dada danyang paling tinggi ialah martabat `ithar' (melebihkan saudaranya daridirinya sendiri).

Akh yang benar dengan fikrahnya akan melihat saudaranya lebih utama untuk diberikan perhatian dari dirinya sendiri kerana kalaulah mereka tidak bersama dengannya pasti mereka akan bersama dengan selain darinya.Sesungguhnya serigala akan membaham kambing yang kesesatan. Mukmin denganmukmin yang lain adalah seperti sebuah bangunan yang menguatkan antara satu sama lain. "Mukminin dan mukminat sebahagian mereka adalah pemimpinkepada sebahagian yang lain." Inilah situasi yang perlu kita wujudkan.

Risalah Taalim - Imam Hassan AlBanna

Tahap Saling Kenal (Ta'aruf).

Dlm tahap ini, seorg muslim tidak hanya mengenal begitu saja saudaranya;akan tetapi lebih jauh mencuba mengenali penampilan, sifat2 (shaksiyah) danpemikiran saudaranya. Pengenalan dlm tahap ini mencakupi aspek jasadiy(fisik), fikry (pemikiran) dan nafsiy (kejiwaan).

Perpaduan hati (Ta'liful Qulb).

Penyatuan hati merupakan asas awal yg mesti ada dlm proses pembentukanukhuwwah, sebab hati (qalbu) merupakan sumber gerak & sikap seseorg dlmmenilai, memilih, mencinta dan membenci org lain. Bila hati telah terpautdan jiwa telah terpadu, barulah persaudaraan seseorg dgn yg lainnya bisaberjalan, bersih dan penuh rasa kasih. Hati manusia hanya bisa disatukan secara murni dan bersih apabila bermuara pada satu simpul ikatan yangfitrah. Simpul tali itu adalah Aqidah. Inilah satu2nya dasar berpijak,bertemu dan pengikat yang utuh dan abadi....

1.Bermuka cerah ketika bertemu:

Berdasarkan riwayat Muslim dr Abu Dzar r.a. berkata, bersabda Rasulullah[SAW];"Jangan meremehkan kebaikan apapun bentuknya walau sekadar bermuka cerahketika bertemu saudaramu."

2.Mengadakan kunjungan persahabatan:

Dlm kitab Al Muwatha' Imam Malik meriwayatkan bahwa Nabi SAW bersabda,Allah [SWT] berfirman dlm hadits qudsi; "Wajib mendapatkan kecintaanKu barangsiapa bercinta karena Aku, bermajlis karena Aku saling memberi karena Aku."

3.Menaruh perhatian dan memenuhi keperluan:

Diriwayatkan oleh Muslim dari Abu Hurairah r.a. dari Nabi SAW bersabda;"Allah senantiasa menolong hambaNya selama hamba tersebut menolong saudaranya."

No comments:

SYUKURI NIKMATNYA!

font



I changed my font at thecutestblogontheblock.com

MUTIARA AL-QURAN اللؤلؤة قرآن كريم

TABAHKAN HATI KAMI!